zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten  --> Artikelen

4 juni 2012



Santiago Martín in gesprek met Gidion van de Swaluw

Naam:Gidion van de Swaluw
Woonplaats:Streefkerk, 1973
Geboren:Kortgene
Horoscoop:Bloemkool
Opleiding:Kunstacademie Kampen
Beroep:Beeldend kunstenaar
Strips:
  • Knier Zwellever van Eric Schreurs. Omdat dit album alles heeft, humor, fantasy en rauwe SF.
  • Alles van Moebius. Vooral zijn arceringen zijn briljant.
  • Muziek:
  • Pretpunk in het algemeen. Lekker snel.
  • Films:
  • Star Wars the Empire Strikes Back. Jeugdsentiment.
  • The Dark Crystal. Mooie sfeer.
  • Blade Runner. Zelfde verhaal, mooie sfeer die in de hele film terugkomt.









  • Kun je iets over je ontwikkeling als (strip)tekenaar vertellen?
    Toen ik 5 jaar was, was ik al een vrij fanatieke tekenaar. Ik zag de tekeningen uit Dr. Seuss en dacht "dat wil ik ook kunnen". Heel veel andere tekenaars bekijken. Mijn ambitie is om een paar mooie boeken na te laten. Dromen zijn altijd een grote inspiratiebron geweest en vandaag de dag put ik ook nog steeds veel uit dromen, en dan vooral nachtmerries. Als kind tekende ik al duistere Pino's. Ik zag Pino als een groot blauw monster en in mijn angstdromen zat hij me dagelijks op de hielen. In plaats van die zachte schuimrubber snuit was hij uitgerust met twee rijen vlijmscherpe tanden. Op de kleuterschool bladerde ik uren door boeken van Dr. Seuss, prachtig vond ik het, kon geloof ik nog niet eens lezen maar was onder de indruk van zijn kleurgebruik en die mooie sierlijke lijnen, die handjes; kippenvel! Heb het eigenlijk nooit terug gezien (bang dat het tegenvalt).


    En verder?
    Later op de lagere school zag ik The Dark Crystal en raakte helemaal into Brian Froud. Als ik eerlijk ben blader ik liever door het boek over The Dark Crystal, dan dat ik de film zie. Mooie schetserige aquarelletjes, heerlijk! En zijn De Elfen is ook een van m'n favorieten.
    Op het Grafisch Lyceum in Rotterdam waren Eric Schreurs en Hein de Kort populair en ik begon humoristische strips te maken. Tijdens deze periode kwam ik in contact met de mensen van Barwoel, de voorloper van wat nu Zone5300 heet. Ik ben toen naar een bijeenkomst van dit blad gereisd, om wat strookjes strips en cartoons te laten zien. En ze waren meteen enthousiast. Het duurde vervolgens nog een jaar voor ik in Barwoel verscheen. Trots als een aap was ik, dat ik gewoon bij Yendor (Rotterdamse striphandel) lag.
    Na het Grafisch Lyceum te hebben afgerond ging ik naar de Vrije Academie waar een studiegenoot mij wees op het werk van Giger en een leraar liet me kennismaken met het werk van Moebius. Twee jaar later werd ik aangenomen op de Kunstacademie in Kampen en vertrok uit het Rotterdamse.


    Heeft de Kunstacademie je geholpen?
    Het heeft me kennis laten maken met allerlei materialen en technieken, en dat was zeer nuttig voor wat ik nu doe. Tja de Academie tijd. Het was een groot feest. Lekker biertjes drinken met vrienden en slap ouwehoeren over films en strips. Ik kwam daar echte soulmates tegen. Bijvoorbeeld Hans Klaver die tot mijn grote vreugde bekend was met Jacovitti's Pinokkio. Ook de invloed van Klaas Kok is achteraf groot gebleken. Een groot beeldend kunstenaar die met eenvoudige balpennen de meest fantastische (dier) figuren over het papier laat kronkelen en daar een geheel eigen handschrift bij hanteert. Zijn werk is met niets te vergelijken.
    Het was de bedoeling dat ik kinderboeken zou gaan illustreren maar ik was eigenlijk meer bezig met strips, waaronder een verhaal over een vrouw met een kut met tanden. Ik kreeg daarover een fikse aanvaring met de filosofie leraar. Hij dacht dat ik geweld in het echt ook wel okay zou vinden en ik kon hem er niet van overtuigen dat het allemaal slechts fantasie was.


    Wat heb je hiervan geleerd?
    Het belangrijkste wat ik daar geleerd heb is werken met verschillende materialen en technieken, ook boetseren en fotografie. En de model-tekenlessen waren ook heel leerzaam. Van daaruit kon ik lekker gaan vervormen. Het propedeuse jaar heb ik doorlopen. Ik had begrepen dat je in het tweede jaar vrijer werd gelaten en dat ik eindelijk met mijn eigen thema's in de weer kon en misschien zelfs strips en enge sprookjes-illustraties maken. In plaats daarvan werd ik weer vermoeid met allerlei vage opdrachten als "teken honderd keer een blikopener". Het gevolg was dat ik na één keer een blikopener te hebben getekend het al zat was, en naar de kroeg ging. Resultaat was dat ik de nacht voordat het klaar moest zijn de 99 resterende blikopeners tekende. Ik begrijp wel dat ze wilden dat ik verder keek dan mijn neus lang is en dat experimenteren belangrijk is. Maar ik had gewoon dat doel voor ogen: horror, fantasy en sf. Ze wilden juist dat ik deze vormen van kunst los liet, maar mijn voorliefde voor het vreemde was en is te groot. Daarom ben ik overgestapt van toegepast (illustratie) naar autonoom.
    Daar kreeg ik weer teveel vrijheid en raakte de structuur een beetje kwijt. Het was de bedoeling dat je op een atelier op school ging werken. Maar ik rookte alleen maar peuken en lulde wat over de Muppets. De leraren kwamen een keer in de week of maand langs om dan je werk waar je uren op had lopen zweten de grond in te boren. Ze vroegen of ik kleurenblind was en mijn horror dingen vielen ook niet echt goed. Een meisje dat naast me zat maakte exacte kopiën van Mondriaan en kreeg de mooiste cijfers. Heb toen de rest van dat jaar vooral thuis uren zitten schetsen. Ik ging naar school wanneer ik daar zin in had. Dat jaar bleef ik (zoals verwacht) zitten. In het derde jaar maakte ik een frisse start terug bij Illustratie, maar uiteindelijk heb ik de Academie niet afgemaakt. Tegenwoordig kun je op de Academie striptekenen leren, het is gewoon een vak dat je kunt kiezen.


    Hoe sta je in de stripwereld?
    Op dit moment ben ik meer bezig met illustratoren. Ik koop niet zo vaak strips meer. Vroeger wel veel vooral franse strips gekocht, ik heb een zeer uitgebreide verzameling. Ik ben voor het laatst halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw in Breda naar de Stripdagen geweest.


    En waarom voor het laatst in de jaren negentig?
    Ik vind stripbeurzen vaak een nogal massaal gebeuren; daar voel ik me niet prettig bij.


    En hoezo ben je meer bezig met 'illustratoren'?
    Tekst in de tekening leidt te veel af, ik vind een illustratie als onderdeel van een verhaal interessanter.


    Maar goed, vertel iets over je verzameling.
    Ik heb een enorme verzameling, m'n boekenkast bestaat uit die kunstenaars die een geheel eigen wereld scheppen. Tekeningen waar je letterlijk bij weg kunt dromen. Die met één tekening, schilderij of sculptuur een geheimzinnig verhaal vertellen. Ben niet zo'n lezer, heb bijvoorbeeld alle albums van Storm en heb ze geen van alle echt gelezen, maar wel honderden keren doorgebladerd. Soms koop ik een strip voor één perfect plaatje. Kijk, voor humor is strip een goed medium. Maar om daar nog met iets origineels te komen (moeilijk hoor). Iemand als Hans Klaver aka Schwantz die maakt strips die én in de traditie passen en toch ook weer vernieuwend zijn, en dat zeg ik niet omdat hij toevallig mijn beste vriend is.
    Zelf zou ik nooit het ritme volhouden van zo'n dagelijkse (of zelfs wekelijkse) strook. Eerlijk gezegd koop ik nooit meer humor strips, vroeger uiteraard alle Joop Klepzeikers gekocht. Eric Schreurs is mijn allergrootste held en zijn album Het Ellendige Hartverscheurende bestaan van Knier Zwellever en andere Ellendige Hartverscheurende verhalen is het beste stripalbum wat mij ooit onder ogen kwam. Wat mijn eigen werk betreft wil ik gewoon mooie tekeningen maken die volledig op zichzelf staan. Voor inspiratie Google ik veel andere kunstenaars. Heb de concept art site's ondekt en kan geweldige ontwerpen van bijvoorbeeld Star Wars vinden en ik kwam ook echt bestaande freaks of nature tegen. Met de komst van internet kun je de meest bizarre schepsels in huis halen. Sometimes truth is stranger than fiction.


    Waar ben je momenteel mee bezig?
    Ik doe mee aan de Benelux Beeldverhalen Prijs. En ik teken illustraties bij verhalen voor underground bladen als SF Terra en Wonderwaan en voor de Maerlant Poezieprijs. Elk jaar houd ik tijdens het kunstevenement Kunstspoor een overzichtstentoonstelling van wat ik dat jaar gemaakt heb in dorpshuis De Brug in Colijnsplaat. Het is elk jaar weer erg gezellig, dus voor geïnteresseerden: komt allen! En mensen kunnen altijd meer werk van mij vinden op www.droomoog.nl.


    Waarom underground bladen?
    Ik vind underground bladen interesant omdat je tekent voor een harde kern echte sf, horror en fantasy liefhebbers. Bladen als SF Terra en Wonderwaan leveren precies die bizarre verhalen waarbij ik lekker los kan gaan. Ik hoef niet zo nodig het grote publiek te behagen.


    Wat betekent voor je meedoen aan de Benelux Beeldverhalen Prijs 2012?
    Ik zit bij de top twintig van de 129 inzendingen. Dit betekent dat ik eindelijk opgemerkt word. En er waarschijnlijk een aantal toffe publicatie mogelijkheden uit voortkomen. Verder is mijn bijdrage te zien in kunstcentrum 37pk in Haarlem. Vanaf 31 mei tot 24 juni. En natuurlijk op StripSter.


    Kun je de ontwikkeling van schets tot eindfase van een van je tekeningen laten zien.
    Nee.


    Waarom niet?
    Heel simpel mijn scanner heeft de geest gegeven. Maar ik kan wel zeggen dat ik vrij snel en direct werk. Meestal op klein formaat (A6). Dan ben je lekker snel klaar.


    Waarom leid je een 'teruggetrokken bestaan op het Zeeuwse platteland'?
    Ik heb het niet zo op drukte en grote groepen mensen.


    Beschrijf een doodgewone dag uit het leven van Gidion van de Swaluw.
    Dat is echt te saai om te beschrijven!


    Echt waar?
    Ja. Zoals ik al zei, te saai om de lezers mee te vermoeien. Ga er vanuit dat ik niet veel anders doe dan tekenen en schilderen.


    Kun je iets over de oorsprong/inspiratie van je Illustraties op StripSter vertellen.
    Het zijn gewoon denkbeeldige wezens, die ik getekend heb om mezelf te vermaken. Er zit niet echt een verhaal achter, ik wil gewoon de fantasie van de kijker prikkelen. Mijn werk is vaak op verschillende manieren uit te leggen, de één vindt het eng de ander juist vrolijk of lief. Voor mij is het een onbewust gebeuren en tijdens het tekenen gaat alles op de automatische piloot, achteraf is het voor mezelf ook altijd een verrassing wat er uitkomt. Meestal ben ik niet helemaal tevreden maar soms komt het in de buurt.


    Wat is het verhaal achter deze illustraties?
    Er zit niet echt een verhaal achter, dat verhaal kan de kijker zelf bedenken.


    Wat zijn je inspiratiebronnen voor je tekenwerk in het algemeen?
    Vooral films, en dan meestal science fiction films.


    Wat doe je als je niet aan het tekenen bent?
    Dan denk ik aan tekenen.


    Hoe gaat dat?
    Dan ben ik in mijn hoofd bezig met het bedenken van nieuwe onderwerpen/landschappen om te tekenen.


    Wat betekent StripSter voor je?
    Eigenlijk heeft StripSter mij ontdekt, ik werd door jou benaderd om eens werk te plaatsen. Ik vind StripSter heel erg geinig, ik ben dan benieuwd hoe mijn tekeningen 'vallen' bij de kijker. Anders liggen de tekeningen maar te verstoffen op zolder. Ik vind het gemuggezift op het forum juist wel cool, erg vermakelijk hoe mensen zich druk kunnen maken over details. De blogs volg ik niet echt. Maar de interviews zijn altijd interessant, met name die van de tekenaars van Commissaris Moordenaar.


    www.droomoog.nl


    © 2012
    Santiago Martín / StripSter
    2012-06-04
    http://www.stripster.net/?/scripts/n_interviews.php?id=44&titel=interview met Gidion van de Swaluw