zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten  --> Artikelen

19 maart 2012



Santiago Martín in gesprek met J. Kippers

Naam:Jeroen van Kippersluis
Woonplaats:Vleuten
Geboren:Culemborg, 1974
Horoscoop:Haha
Opleiding:Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Beroep:SPH’er en schrijver
Strips:
  • New X-Men: E is for Extinction, van Grant Morrison en Frank Quitely. Mijn favoriete schrijver, tekenaar en comicserie ineen.
  • Watchmen van Alan Moore. Alles wat die man schrijft is formidabel. Eigenlijk is hij misschien nog wel een betere schrijver dan Grant Morrison.
  • Op de Camping van Gummbah. Lekkere absurde strips van een cartoonist.
  • Muziek:
  • Sergeant Peppers van The Beatles, of een willekeurige andere plaat van The Beatles van na 1966. Die platen kun je zo vaak horen als je wilt. Vervelen niet.
  • The Southern Harmony and Musical Companion van The Black Crowes. Lekker hard, met een retro jaren ’70 geluid. Ik hou ervan.
  • Rage against the Machine van Rage against the Machine. Lekker om op te dansen of om te luisteren als je kwaad bent, of opgefokt.
  • Films:
  • Nacho Libre met Jack Black. Worstelen en humor; de perfecte combinatie.
  • Rise of the Planet of the Apes, omdat ik me goed kan inleven in een chimpansee.
  • Kong-Fu Panda. Ik ben hier waarschijnlijk in de minderheid, maar ik hou van moderne animatiefilms als Finding Nemo, Up, Monsters Inc, etc.









  • Waarom denk je dat je in de minderheid bent als je zegt dat je van "moderne animatiefilms houdt"?
    Ik heb het gevoel dat striplezers toch mensen zijn die een beetje aan het oude vasthouden, die liever met ganzenveer en Oost-Indische inkt tekenen, dan met een tekentablet. Die dus ook met-de-hand-getekende tekenfilms beter vinden dan met de computer gemaakte animatie. Nu heb ik daar zelf ook wel last van (oldtimers zijn veel leuker dan moderne auto’s), maar in het geval van computeranimatie gelukkig niet.


    Kun je iets over je ontwikkeling als (strip)tekenaar vertellen?
    Ik teken al vanaf jongs af aan. Ik heb een tijdje gedacht dat ik zou willen leven van m’n tekenwerk, maar ik ben inmiddels grotendeels over dit idee heen. Het lijkt me niet leuk om steeds op zoek te moeten naar opdrachtgevers. M’n geld verdien ik met andere dingen en daardoor kan ik lekker maken wat ik zelf wil. Wat me wel heel tof lijkt, is als ik een tijdje zou kunnen leven van het aanleveren van een dagelijkse strook van Joop en Marijke.


    Waarom is het niet leuk om steeds op zoek te moeten gaan naar opdrachtgevers?
    Om dezelfde reden waarom de meeste mensen het ook niet heel erg leuk vinden om een sollicitatiebrief te schrijven. Je doet er je best voor, je laat jezelf van je beste kant zien, bent hoopvol, maar in de meeste gevallen levert het niets op.


    Hoe sta je in de stripwereld?
    Vreemd genoeg lees ik voornamelijk Amerikaanse comics. Iets wat je niet echt terugziet in de strips die ik zelf maak. Er zijn een aantal comicschrijvers die ik op de voet volg: Mark Millar, Alan Moore, Grant Morrison, Peter Milligan. Daarnaast volg ik een aantal comicseries, voornamelijk uit de X-Men-, Batman-, en Green Lantern-familie.


    En waarom lees je Amerikaanse comics? M.a.w.: Wat hebben deze comics wat de Europese strip niet heeft?
    Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik Amerikaanse comics interessanter vindt dan Europese strips. Misschien het idee dat wat je van ver haalt lekkerder is? Het heeft geloof ik wel met de tekeningen en de kracht van de personages te maken. Batman en Wolverine zijn beide personages die me nauw aan het hart liggen en die ik ook graag wil blijven volgen. Daarnaast zijn er trouwens ook heel veel superhelden waarvan ik denk: Wat vinden mensen daar nou aan? Spiderman en Superman hebben me bijvoorbeeld nog nooit geboeid. Ik heb een zwak voor personages die wat grimmiger zijn, die het buitenbeentje zijn en in het verhaal niet worden begrepen door de maatschappij. En daar heb je er genoeg van in comicland.


    Wat doe je als je niet aan het tekenen bent?
    Dan doe ik wat ieder ander mens ook doet: ik eet, zit op de wc, kijk tv, ik sport, ben op stap met m’n vriendin, of zit ik achter de computer. En soms moet er ook nog wel eens gewerkt worden. Naast m’n werk als begeleider, mag ik me tegenwoordig rekenen tot the UGLI’s, the Usual Gang of Lowland Idiots, want ik schrijf teksten voor Mad Magazine. En daar ben ik best trots op.


    Wat doe je zoal als begeleider? Hoe ziet een normale werkdag eruit?
    Ik werk in een huis waar mensen wonen die door hun verstandelijke beperking niet zelfstandig kunnen wonen. Je gaat met ze naar de dokter, zorgt dat er eten op tafel staat, helpt ze met verzorging, noem maar op. Eigenlijk ben je een soort papa en mama tegelijk. Het fijne van dit werk is dat je niet de hele dag achter een bureau zit naar een computer te staren. Ik heb er altijd erg veel lol met cliënten en collega's en het levert me geregeld inspiratie op voor een grap.


    Dus wanneer heb je dan tijd om te tekenen. Avonduren. Weekend...
    Ik werk onregelmatig, dus teken wanneer ik niet hoef te werken, of andere verplichtingen heb.


    Kun je iets meer over je werkzaamheden voor MAD vertellen. Hoe lang doe je dat al? Inspiratie...
    De Nederlandse MAD bestaat nu 3 nummers en zo lang schrijf ik er ook al voor. Soms krijg ik een opdracht van hoofdredacteur Ger Apeldoorn, maar meestal bedenk ik zelf een onderwerp voor de MAD. Als er iets op papier staat, dan gaat de tekst vaak nog een aantal keren heen en weer tussen mij en Ger. Ger geeft aan wat nog beter zou kunnen en ik ga vervolgens bedenken hoe het beter kan. De inspiratie haal ik vaak uit mijn eigen irritatie voor mensen en dingen uit de media. Zo vind ik Hans Kraaij jr bijvoorbeeld een enorme kwal. Ik snap niet dat iemand voor zijn plezier naar die hufter kijkt. Nu had ik een item bedacht waarbij bekende Nederlanders iets vertellen over hun huisdier. Het is dan niet heel moeilijk om te bedenken dat het huisdier van Hans Kraaij jr letterlijk een kwal is en Hans Kraaij jr jr heet. Ik kan Hans dan laten zeggen: ”In veel opzichten lijkt dat beest zo ontzettend op mij!” Dat is het leuke van MAD; je zeikt eigenlijk iemand af, maar doet het op een grappige manier.


    Waar ben je momenteel mee bezig?
    Met m’n strips ben eigenlijk altijd wel met meerdere dingen tegelijk bezig. Ik werk momenteel aan nieuwe strookjes van Marijke en Joop, ben met een Commissaris-strip bezig en met een 22 pagina-tellend X-Force-verhaal. Of die laatste het daglicht ooit te zien krijgt, weet ik niet. Ik heb het geduld niet om aan een lange strip te werken, maar wil wel graag eens een langere strip maken in de comicstijl.


    Waarom heb je niet het geduld om aan een lange strip te werken?
    Ja, of het geduld is of doorzettingsvermogen weet ik eigenlijk niet. Of is dat hetzelfde? Ik maak graag dingen die snel 'af' zijn. Een stripstrookje en cartoon zijn snel af. Je kunt 's morgens een grap bedenken als je in de supermarkt loopt, die 's middags uittekenen en 's avonds inkleuren. Diezelfde dag heb je resultaat. Bij een langere strip duurt het lang voordat het resultaat er is. Halverwege de tweede pagina kan de twijfel al gaan toeslaan of het wel zo'n goed idee is, of het verhaal wel goed genoeg is en de tekenstijl wel aanstekelijk genoeg. En in de tijd die het kost om een 22-paginatellend verhaal af te maken, kun je ongeveer 44 stripstrookjes af hebben. Kun je dus wel 44 keer resultaat hebben gehad.


    Kun je in Nederland als illustrator leven?
    Ik zou het niet weten. Ik hoef gelukkig van m’n tekenwerk niet rond te komen, maar doe het erbij.


    Ik dacht dat je als illustrator werkzaam was omdat je een website hebt... Wat is het doel/nut van je website?
    Het is gewoon leuk om een eigen website te hebben. Je kunt het laten zien aan familie en vrienden, of andere geïnteresseerden. Maar het is eigenlijk bedoeld om potentiële opdrachtgevers te kunnen laten zien wat ik in huis heb. Ik hoef er niet van te leven, maar ik vind het toch leuk om af en toe een opdracht te hebben. Heb jij er dan nog geen één, Santiago?


    Eh..., even snel een andere vraag bedenken: Maakt Vleuten nu deel uit van Utrecht of niet?
    Euh... ja.


    O.K. Kun je de ontwikkeling van schets tot eindfase van een van je strips laten zien. Je kunt als voorbeeld een strip van Marijke en Joop kiezen en laten zien.
    Ik bedenk de grap altijd eerst in m’n hoofd. Vervolgens schrijf ik de tekst uit. Daarna ga ik schetsen. Meestal weet ik van tevoren al hoe het plaatje er ongeveer uit moet gaan zien. Vervolgens trek ik de schets over op m’n lichtbak. Daarna ga ik nog wat schaven aan dat overtreksel en ten slotte inkt ik het. Dit is vaak het moment dat de ontevredenheid over m’n eigen tekening toeslaat. Soms herteken ik het hele strookje, als het me niet zint. Als ik daarna eindelijk tevreden ben met het resultaat, scan ik het en kleur ik het in met Photoshop.


    Wat zijn je inspiratiebronnen voor je tekenwerk?
    Er zijn heel wat tekenaars die ik bewonder en die me dus beïnvloeden: Frank Quitely, Doug Mahnke, Jim Lee, John Buscema, Mike Allred, Paul Pope, Rafael Grampa, Hermann Meija, Bill Wray, Dave Cooper, enzovoorts. Uit het Nederlands taalgebied zijn dat onder andere Mark Retera, Mars Gremmen, Kamagurka en Gummbah. Ik maak er geen geheim van dat Gummbah’s Deirdre inspiratiebron was voor Marijke. Joop is daar later bijbedacht.


    Toen ik je voor een interview voor StripSter uitnodigde, schreef je me op 21 februari 2012 j.l. het volgende terug: “Ik heb er even over na moeten denken, maar doe graag mee”. Was die stap zo moeilijk en waarom?
    Omdat ik denk dat ik niet veel te melden heb. Daarna bedacht ik me dat de meeste andere mensen over het algemeen net zo weinig te melden hebben. En daarna bedacht ik me dat ik zo’n gelegenheid gewoon moet aangrijpen. Fuck it.


    Waarom is dit interview een "gelegenheid" voor je?
    Het is natuurlijk altijd leuk als er mensen geïnteresseerd zijn in wat je maakt en het is ook een gelegenheid om mezelf te laten zien aan de buitenwereld. En je weet nooit wat het oplevert. Misschien leest Romano Molenaar wel dat ik een script heb geschreven voor Uncanny X-Force en wil hij dat graag uitwerken, omdat hij wil solliciteren bij Marvel. Bij Marvel valt dan misschien niet alleen Romano’s tekenwerk op, maar ook het leuke script. Voor je het weet schrijf je voor Marvel en sta je bij een volgende Comicon met Grant Morisson te kletsen. En dat alleen omdat jij me geïnterviewd hebt!


    Wat betekent StripSter voor je?
    StripSter betekent voor mij in eerste instantie een manier om m’n strips te laten zien aan een groter publiek.
    Daarnaast biedt het voor mij de mogelijkheid om te zien waar anderen op stripgebied mee bezig zijn. Dat heeft soms ook invloed op wat ik doe. Thijs Hannaart had vorige week bijvoorbeeld een grap over aambeienzalf, die wel heel erg leek op een grap die ik voor Marijke en Joop had bedacht. Met als gevolg dat ik dat strookje niet heb gemaakt! En bedankt Meneer Hannaart!
    Ten slotte is StripSter ook een manier om aan informatie op stripgebied te komen. Bij de nieuwsberichten, interviews, blogs en het forum bekijk altijd wel even waar het over gaat en lees ik het als het me interesseert.
    Kortom, ik hoop dat StripSter het nog een tijdje volhoudt!



    © 2012
    Santiago Martín / StripSter
    2012-03-19
    http://www.stripster.net/?/scripts/n_interviews.php?id=42&titel=interview met J. Kippers