zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten  --> Artikelen

6 februari 2012



Santiago Martín in gesprek met Maikel Verkoelen

Naam:Maikel Verkoelen
Woonplaats:Nijmegen
Geboren:Baarlo 1979
Horoscoop:Maagd
Opleiding:HBO Publiciteitsvormgeving Sittard
Beroep:Illustrator
Strips:
  • Calvin & Hobbes: Tijdloos goed. Niet alleen vanwege het tekenwerk wat er uitziet als kleine animatiefilmpjes. Maar ook vanwege de onderwerpen, het trappen tegen de gevestigde orde (school in dit geval), de thema's leven & dood en de filosofische trekjes. Voor het eerst dat ik zag dat een strip niet grappig hoefde te zijn, maar ook gewoon een mooi sfeerbeeld kan neerzetten.
  • Doug TenNapel: Creature Tech. WAT een album! Geweldig dynamisch tekenwerk wat weg leest als een film. Deed mij weer verlangen, om na een hele periode van computertekenen weer eens ouderwets te gaan inkten met penseel.
  • Craig Thompson: Blankets. Alleen al het gewicht van het boek zelf is indrukwekkend. 400 zoveel pagina's pure vertelpracht. Lezen!
  • Muziek:
  • Smashing Pumkins: Adore. Een vrij somber en melancholisch album en in tegenstelling tot de eerdere platen zo anders. Erg gedurfd en ook daarom zo'n bijzondere plaat.
  • Ugly Kid Joe: America's Least Wanted. DE hoes die ik vroeger zo vaak heb geprobeerd na te tekenen. En een plaat die ik op z'n tijd nog steeds draai. Ouderwets lekkere rock!
  • Death Letters: Bandje van 2 jonge gasten, die oude blues weer nieuw leven inblazen. En hoe! Vooral live een must-see!
  • Films:
  • Howl's Moving Castle. Studio Ghibli maakt van die enorme animatie verhalen waar je af en toe wel doorheen moet bijten, maar uiteindelijk meer dan de moeite waard zijn. Iets waar Disney nog een puntje aan kan zuigen.
  • Big Fish: geweldig eigentijds sprookje met een kern van waarheid.
  • Back to the future 2: geweldige verhaalstructuur. Timetravel op z'n best!











  • Lees je om te ontspannen of ben je op zoek naar inspiratie, verhalen e.d.?
    Drie beste boeken:
  • Ben een grote liefhebber van Roald Dahl. Sjakie en de Chocoladefabriek. De GVR. Mathilde. Maar ook zijn biografische werk. Heerlijke manier van vertellen had Roald.
  • Laatst op vakantie een boek gekocht van Edgar Ellan Poe. Poëtische horror gedichten en verhalen. En hoewel de teksten in oud-engels zijn leest het nog steeds lekker weg.
  • Alles wat ooit is geschreven door Toon Hermans.
    Ik lees meestal ter inspiratie. En 'lezen' komt dan vaker neer op een boek doorbladeren op zoek naar een mooi visueel plaatje. Iets wat je niet vaak ziet, een vreemde compositie of combinatie van elementen. Ideeën komen ook vaker van documentaires, wetenschappelijke nieuwsberichten, nieuwe ontdekkingen, foto's of virals op het internet. Het leukste zijn echter de ideeën die ontstaan door een dagelijks element te vervreemden. Zoals bv. in de strip The dishes.


    Striptekenaar Peter Nuyten woont ook in Nijmegen. Gaan jullie vaak samen een biertje drinken?
    Haha, nee, ik ken Peter Nuyten helaas niet. Heb zijn strip idd wel eens hier zien liggen op het atelier dankzij Wilfred.


    Kun je iets over je ontwikkeling als (strip)tekenaar vertellen?
    Tekenen is voor mij wel begonnen op een heel duidelijk punt. Op mijn 7e werd er diabetes bij me vastgesteld en heb ik een tijd in het ziekenhuis gelegen zonder dat ik echt begreep waarom. Tegenover me lag iemand met een pijnlijk been in het gips, dat was tenminste helder. Het enige waar ik last van had, was dat ik wat vaker dan normaal naar de WC moest. In de middag moesten we vaker slapen terwijl ik helemaal geen slaap had, dus ging ik maar tekenen in het schetsblok wat ik had gekregen van mijn moeder. En ik heb wat afgetekend daar. :)
    Thuis en op school ben ik er eigenlijk altijd mee doorgegaan. De Donald Duck, de Sjors & Sjimmie, SjoSji, Stripparazzi inspireerde me om niet alleen eigen werk te maken, maar ook door het kopiëren van strips als Soeperman, Storm, de familie Doorzon of Familie Fortuyn leerde ik verschillende manieren van tekenen. En dat is nu ook nog steeds een goede manier om je te ontwikkelen. Blijven spelen met lijn, compositie en kleur. Blijven zoeken.


    "Blijven spelen met lijn, compositie en kleur". Klinkt erg boeiend maar wat bedoel je ermee?
    Strips natekenen dat is idd een goede manier om er aan te beginnen. Dat deed ik vroeger erg graag. Nu zie ik vaker een stijl die ik bewonder en waarvan ik denk "Wow, zo zou ik ook best willen kunnen illustreren". In een verlaten uurtje begin ik dan daarmee te spelen. Uiteraard krijg je dan nooit precies een kopie van de stijl, maar het laat je wel weer nieuwe manieren zien om dingen aan te pakken. Een tijd geleden ben ik bv. wat meer gaan schilderen op de computer. Dit in combinatie met grafische vlakken levert weer een hele andere stijl op dan bv. inkten met penseel.


    Schilderen op de computer...?
    In Photoshop heb je brushes die er uit zien als kwast vlekken. Door te spelen met de kleur, tint, draaihoek, grootte, dikte en transparantie ontstaat er een schilder-achtig effect.


    Kun je een voorbeeldje laten zien van dat "schilderen met PS"?
    Zie afbeelding hiernaast World of Dik.


    Hoe sta je in de stripwereld?
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik een slechte stripkenner ben. Uiteraard ken ik de grote namen wel en loop ik graag een keertje een stripwinkel binnen. Ben zelf een groot liefhebber van Doug TenNapel, Bone, Mike Mignola en Craig Thompson die ik wel volg. Maar als ik een stripwinkel binnen loop ben ik altijd zo onder de indruk van alle nieuwe stijlen, dat ik ze zo graag zou willen proberen. Iets wat natuurlijk goed is. Maar het leidt me ook erg af als ik in opdracht werk.
    Op stripbeurzen ben ik altijd op zoek naar een nieuw stijltje, iets wat me visueel aanspreekt.


    Heb je voorbeelden van wat je de laatste tijd erg aansprak?
    Brecht Evens. Belgische illustrator van het boek Ergens waar je niet wilt zijn. Hij heeft een soort van aquarel-achtig stijltje dat met een kinderlijke eenvoud lijkt te zijn gemaakt. Erg goed.


    Maar wat zou je nu precies willen bereiken op stripgebied?
    Op stripgebied zou ik graag nog een keer een mooi album willen uitbrengen. Voor nu ben ik bezig met een pre-press albumpje van World of DIK, 16 pagina's aan horror en absurditeiten. Halverwege 2012 hoop ik een volledig album van World of DIK uit te brengen. Als ik daarmee al andere mensen inspireer om ook te gaan tekenen zou ik al tevreden zijn. Helemaal fijn zou zijn, als ik me volledig op strips zou kunnen concentreren en ooit nog de tijd vind om een dikke graphic novel uit te brengen. Lekker blijven dromen, komen ze vanzelf uit. ;)


    Maar je bent jong, dus de kans is toch wel groot dat je dromen op stripgebied vroeg of laat uitkomen: Lot/bestemming of hard werken en geluk hebben?
    Ik denk dat als je jezelf een doel stelt, een wens hebt en ervoor gaat, je het uiteindelijk wel bereikt. Hoe snel je het bereikt heeft ook een beetje met geluk en hard werken te maken.


    Wat is volgens jou het geheim van een goede gag?
    Een emotiewisseling. Als een karakter anders uit een stripje komt dan bij het begin, dan heb je volgens mij al een hele hoop bereikt. Het zoeken naar een goeie clou of dwangmatig grappig proberen te zijn is voor mij een echte dood-doener. Het neerzetten van een sfeertje, gedachtengang of emotie kan ook al iets zijn voor een strip.


    Vertel iets over Studio Mik: Oorsprong, ontwikkeling, toekomst....
    Na een mijn opleiding als vormgever ben ik braaf op een reclamebureau gaan werken. 3 jaar lang. 3 jaar lang heb ik naast mijn werk liggen te doodlen op papiertjes en bleef ik tekenen. Op een gegeven moment was mijn drive om te DTP-en wel op. Binnen een maand heb ik ontslag genomen en heb ik de keuze gemaakt om te gaan tekenen. Wat natuurlijk niet zo maar ging. Pas na 5 jaar parttime postbode spelen en me te storten op het tekenwerk kon ik er een beetje van rondkomen. Gelukkig kwam in deze periode net het internet een beetje op, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Bellen naar opdrachtgevers en portfolio's opsturen was niet helemaal mijn ding. Heb dan ook vrij snel een website in elkaar gezet en mijn weg gezocht op het web. Zo sprong ik van opdracht naar opdracht.
    In de toekomst hoop ik meer te kunnen doen met DIK, mijn eigen stripproject. Een eigen album of graphic novel uit te brengen.


    Ga je vergaderingen/festivals en feestjes langs om "de gelegenheid op te leuken"? Levert dat veel centjes op of meer sociale contacten, gratis eten en drinken?
    Vergaderingen en festivals kosten meestal meer geld dan dat ze opleveren. Maar het is meestal erg leuk, je wordt er zelf ook creatief van en vaak levert dat dan weer meer op dan geld. En nieuwe enthousiaste mensen ontmoeten is altijd leuk en inspirerend.


    Wat is het nut/functie van je blog?
    Eigenlijk puur voor mezelf; om makkelijk je eigen werk na te kunnen lezen. Thuis, op het atelier of onderweg. Een goede manier om op verschillende momenten van de dag eens kritisch naar je eigen werk te kunnen kijken. Voor de rest van de wereld; hopelijk een leuke strip die je even uit de alledaagse werkelijkheid haalt.


    Kun je als illustrator in NL je brood verdienen?
    Tekenen is een levenstijl. Je moet niet verwachten er rijk van te worden of goed te verdienen. Maar als je van je passie rond kunt komen geeft dat erg veel voldoening. En het mooie van tekenen in opdracht is dat het reclame is voor jezelf. Vaak komen mensen via-via wel bij me terecht met een vraag of opdracht. Ik probeer tegenwoordig iets kritischer te zijn met het aannemen van opdrachten. Vroeger deed ik ook nog wel aan vormgevings-opdrachten, maar nu wil ik me vooral meer concentreren op illustratief werk.
    Ik heb een lange periode thuis gewerkt, zo'n jaar of 5 denk ik, maar als je het steeds drukker krijgt wordt je wereldje erg klein. Inmiddels werk ik op een atelier in Nijmegen waar ook Mark Retera en Wilfred Ottenheijm zitten. Een lekkere ontspannen en creatieve omgeving. Wellicht iets minder productief omdat we vaker koffiepauzes hebben, maar wel zo inspirerend.
    Het leven van een illustrator kan af en toe hard werken zijn. Vaak zijn er krappe deadlines. Aan de andere kant, je kunt je eigen tijden bepalen. Maar het komt geregeld voor dat ik 's avonds laat nog op het atelier rondhang. Muziekje op en tekenen! Heerlijk!


    Hoe bedoel je "tekenen is een levenstijl"?
    Om rond te kunnen komen van tekenen heb je wel een bepaalde drive nodig. Er zijn geen 9-5 banen voor. Bijna alle illustratoren zijn ZZP-ers. Het is namelijk niet zo dat het meteen erg goed verdient. Je zult aan je 'carrière' moeten werken. Met als gevolg dat je bepaalde luxe niet hebt. Ik rij bv. geen auto, heb geen dure tv en ga niet elk weekend shoppen naar nieuwe kleren, om maar wat te noemen. Maar als dat je niet zozeer interesseert en je kunt werken wanneer je wilt, heb je in mijn ogen de mooiste job ever. :) Ik kan er nu zelf goed van rondkomen en de dingen doen ik die ik graag doe, prima toch!


    En wie zijn Retera en Ottenheijm?
    Mark en Wilfred zijn mede-ateliergenoten. Mark is natuurlijk bekend van de strip Dirkjan en Wilfred werkt onder Mooves.nl aan o.a. Dirkjan animaties. Goede motivatiebronnen om me heen dacht ik zo! :)


    Waar ben je momenteel mee bezig?
    MIK maakt DIK. Een lekkere eigenwijze korte strip, met absurde, horror-achtige verhalen. Vind het mooi om sfeervolle platen te tekenen. Scènes die net iets anders verlopen dan je zou verwachten. Open eindes. Heerlijk. Over een tijdje verschijnt er een eerste small-press uitgave van 16 pagina's via uitgeverij Syndikaat. Hopelijk over een tijdje een heus album.


    Dus DIK is een produkt van MIK en niet enkel van Maikel Verkoelen?
    MIK is ooit een stripje geweest waar ik aan begonnen ben. Een soort van auto-biografisch fantasy stripje. Nooit meer dan 3 plaatjes. Een komisch stripje waar ik mijn ideetjes in kwijt kon. DIK is een beetje daaruit ontstaan, maar ik denk dat je DIK meer moet zien als een alter-ego van MIK. Donkerder. Absurder.


    Kun je stapsgewijs het proces van schets tot definitieve tekening laten zien?
    Meestal begint het met een idee, een snelle schets. Of zelfs meerdere ideeën. Ik knal ze er allemaal snel uit en lees ze allemaal nog een keertje na. Degene die er uit springt verdient het om uitgewerkt te worden. Vaak maak ik dan nog een snelle schets van hoe de pagina zou moeten verlopen. Kom ik er niet zo 1,2,3 uit, dan maak ik nog een A4-pagina schets. Uiteindelijk begin ik op A3 met een interessante pagina-verdeling die ook mee helpt bij het vertellen van het verhaal. Dan is het een kwestie van schetsen, documenteren, schetsen en inkten. Vaak laat ik de pagina trouwens nog een nachtje liggen voordat ik ga inkten. Dit omdat er vaak nog last-minute ideetjes / toevoegingen ontstaan. Na het inkten, scannen en dan lekker op de Mac verder.


    Wat doe je als je niet aan het tekenen bent?
    Als ik niet teken, ben ik lekker met vrienden op stap, een bandje kijken, plaatselijk festivalletje bezoeken, kijk ik films of probeer ik iets van muziek te maken. Oh, en stiekem toch tekenen.


    Maak je zelf muziek?
    Ik heb nooit echt les gehad, maar ik speel een beetje basgitaar en pingel wat op de gewone gitaar. Muziek maken is als schetsen voor mij. Er ontstaat wat, maar ik zal het nooit uitwerken naar een geheel nummer. Zo goed beheers ik de muziek niet. Oh, en tegenwoordig drumles. Erg leuk, maar qua motoriek zo lastig.


    Wat betekent StripSter voor je?
    StripSter ken ik al jaren en jaren. Het was daar een van mijn eerste keren dat ik naar buiten trad met mijn eigen werk. Erg spannend destijds :) Heel mooi dat het nog steeds bestaat!
    Ik ben inderdaad niet actief op het forum. Ik vind het leuk om mijn werk te delen met mensen. Zelf ben ik niet zo actief omdat ik nu eenmaal liever teken dan teksten tik.
    StripSter is een mooi podium, of je nu begint met tekenen of al jaren bezig bent. StripSter motiveert en maakt mensen enthousiast over strips. En dat is denk ik belangrijker dan je constant vergelijken met anderen.


    www.worldofdik.blogspot.com

    Recensies van Maikel Verkoelen:
    - World of Dik


  • © 2012
    Santiago Martín / StripSter
    2012-02-06
    http://www.stripster.net/?/scripts/n_interviews.php?id=40&titel=interview met Maikel Verkoelen