zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten  --> Artikelen

30 januari 2012



Santiago Martín in gesprek met Henk Roede

Naam:Henk Roede
Woonplaats:Grootegast
Geboren:Grootegast, 1973
Horoscoop:Steenbok
Opleiding:Mavo, Grafische LTS en Vakopleiding Grafisch Vakman DTP
Beroep:Eigenaar van een eigen drukkerij en beletterings-/reclamebedrijf
Strips:Dit vind ik altijd hele moeilijke vragen, ik vind zoveel leuk. Ik wil het nog wel bij de strips proberen:
  • Casper en Hobbes, heel energiek getekend en gewoon erg grappig.
  • De oude Suskes en Wiskes, jeugdsentiment natuurlijk, want wat was dat altijd spannend en grappig!
  • Astrix, natuurlijk ook een mijlpaal in de stripgeschiedenis.
  • Muziek:Geen idee, hou ik me niet zo mee bezig. Ik heb gewoon de radio altijd aan.
    Films:Tja, het zijn er zo veel, dat durf ik niet zo te zeggen.










    Kun je iets over je ontwikkeling als (strip)tekenaar/scenarist vertellen?
    Ik ben (zoals zoveel hier, denk ik) op de lagere school al begonnen met strips te tekenen. Op de Mavo heb ik op een gegeven moment zelfs nog een stripblaadje opgericht, samen met een paar vrienden. Flippies Strippies kwam eens per kwartaal uit en werd door de conciërge gestencild. Natuurlijk, zoals bij zovelen, wilde ik graag mijn beroep ervan maken, maar er moet natuurlijk ook brood op de plank. Daarom heb ik het bedrijf overgenomen waar ik toen werkte. Striptekenen kwam wat op de achtergrond.
    Drie jaar geleden heb ik een groot gedeelte van het bedrijf verkocht en is ook al het personeel overgegaan. Vanaf toen heb ik dus een veel kleiner bedrijf en meer vrije tijd! Dus ben ik weer meer aan het tekenen gegaan. Wekelijks teken ik nu een strookje van de strip Tammo, die op de Groningse Streektaalpagina staat, vijf keer per jaar teken ik de strip Dirk Zeur, de directeur voor het blad Ondernemersbelangen en elke maand teken ik een cartoon voor het blad Kinderen.
    Ook heb ik een paar jaar geleden gereageerd op een oproep van de Donald Duck redactie op StripSter voor scenarioschrijvers en sindsdien schrijf ik regelmatig voor het blad kortere verhalen.
    Het striptekenen zie ik, ondanks dat ik er een leuk centje mee verdien, nog steeds als een hobby en ik denk dat het zo ook wel zal blijven. In de huidige tijd valt het niet mee om helemaal van het tekenwerk te kunnen leven en daarvoor zal mijn tekenstijl ook wel niet modern/flitsend genoeg zijn. Ikzelf hou namelijk van de traditionelere strip en dat is ook aan mijn werk te zien.


    Is het niet jammer dat "striptekenen wat op de achtergrond kwam"?
    Dat vond ik inderdaad wel jammer, maar in die tijd had ik ook weinig succes met mijn striptekenwerk en daardoor had ik de moed ook wat opgegeven. Nu ik het later weer oppikte, kreeg ik ineens wel kansen en dat stimuleert natuurlijk wel enorm.


    En waarom zeg je dat je tekenstijl "niet modern/flitsend" genoeg is?
    Mijn tekenstijl is toch meer de stijl van de jaren 60/70. Tegenwoordig zie je deze stijl veel minder. Ik moet wel zeggen dat kinderen het wel ontzettend leuk vinden. Ik heb wel eens geprobeerd wat anders te gaan tekenen, maar dit zit helemaal in mijn systeem en hier kan ik het beste mee uit de voeten.


    En je bijdragen aan de Donald Duck?
    Ik bedenk voor de Donald Duck dus scenario's. Ik ben helemaal vrij in wat ik bedenk en met welke figuren. Ik werk de verhaaltjes uit op A4-tjes met hokjes-indeling en hoe ongeveer de figuurtjes in beeld moeten staan en met natuurlijk de tekstballonnetjes erbij. Ik werk de tekeningen niet heel erg uit, je moet meer denken aan veredelde harkpoppetjes.
    De verhalen stuur ik dan op naar de redactie en die bepalen dan welke pagina's ze aankopen en welke niet. En sommige verhalen krijg ik terug met de vraag wat aanpassingen te doen en dan kan ik ze weer opnieuw indienen. Vervolgens worden die scenario's uitgewerkt door tekenaars die overal op de wereld kunnen zitten. Het duurt dan ook wel maanden voordat je het daadwerkelijke verhaal terugziet in de Donald Duck.
    Mensen vragen ook altijd of ze kunnen zien welk verhaal van mij is, maar dat kan dus niet. Je naam wordt niet in het blad vermeld. Dat is wel jammer, want je staat wel in het grootste stripblad van Nederland, maar niemand die dat opmerkt.


    Trouwens, waarom zijn de scenaristen en de tekenaars anoniem in de Donald Duck?
    Bij Disney wordt vanaf het begin, volgens mij, altijd al anoniem gewerkt. De beroemdste schrijver/tekenaar Carl Barks die o.a. Duckstad, Willy Wortel, Oma Duck, Gijs Gans en ga maar door, bedacht heeft, is ook pas op latere leeftijd in de publiciteit gekomen. Op internet is trouwens op coa.inducks.org wel te achterhalen wie wat getekend en geschreven heeft.


    Hoe sta je in de stripwereld?
    Ik hou dus van de wat traditionelere, komische strips en vind dat zelf ook het leukste om te maken. Zelf koop ik niet veel strips meer of ik moet er toevallig tegen aan lopen. Maar het feit is dat er niet veel strips meer in de winkel liggen. Ik kocht vroeger van alles, maar heb een paar jaar geleden de helft meegegeven aan een rommelmarkt.


    Wat is volgens jou het geheim van een goede gag?
    Een onverwachts einde is natuurlijk het allerbeste, maar om echt te kunnen zeggen wat goed is, is moeilijk. Het is eigenlijk een gevoel wat je moet hebben of het goed is of niet.


    Op StripSter heb je een paar jaar geleden al gepubliceerd, nietwaar? Is de strip van Boer Tammo een soort voorloper van Tammo?
    Nee, het is een stripje wat ik ooit voor de striptekenwedstrijd van Het Parool heb gemaakt, maar natuurlijk niet mee gewonnen heb :(


    Doe je nog iets met bijv. Inspecteur Prutstra en/of Harrie en Ep die je tevens op StripSter hebt gepubliceerd?
    Inspecteur Prutsma was een eenmalig stripje, daar heb ik verder niet weer iets van gemaakt. Aan Harrie en Ep werk ik ook niet meer. Wel heb ik in het komende verhaal van Tammo een figuurtje bedacht dat erg lijkt op Ep. Op die manier ontstaat eigenlijk net zo'n duo als Harrie en Ep en wil ik bepaalde verhalen gaan recyclen. Een verhaal wordt toch leuker als je allemaal wat gekke bijfiguren hebt rondom die altijd wat saaie hoofdpersoon zoals Harrie was en nu Tammo ook wat is.
    Op mijn 14de heb ik ooit eens een figuurtje bedacht met de naam de Kleine Crimineel. Na al die jaren voer ik hem nog altijd op in mijn verhalen. Zo'n klein crimineel mannetje geeft natuurlijk heel veel mogelijkheden.
    Ik teken ook de strip Dirk Zeur, de directeur. Dirk is een hork van een man en directeur van een chipsfabriek (chips van aardappelen en niet van computers). Nu heb ik in die serie ook Tammo op laten draven als werknemer van de fabriek. Dat geeft dan ook weer de mogelijkheid om Dirk Zeur op te laten draven in de strips van Tammo.


    Vertel iets over de oorsprong van Tammo.
    Tammo is een stripfiguurtje dat is ontstaan n.a.v. een project om bepaalde toeristische gebieden in Groningen op een leuke manier onder de aandacht te brengen. In de vier verhalen die ik tot nu toe heb gemaakt, komen bepaalde streken en gebeurtenissen uit de geschiedenis van deze streken aan de orde. Tammo heeft een speciale reiskoffer. Als hij eerst zegt waar hij heen wil en vervolgens in de koffer stapt, reist hij er automatisch heen. Dit is niet alleen van de ene naar de andere plek, maar kan ook door de tijd. Het gaat echter natuurlijk geregeld mis en belandt Tammo toch net ergens anders dan dat de bedoeling is.


    Hoe komt een doorsnee aflevering van Tammo tot stand?
    Tammo is een vervolgstrip, van rond de 18 stroken. Eerst ga ik dan op zoek naar gebeurtenissen/geschiedenis van de streek waar het verhaal zich afspeelt. Na me ingelezen te hebben ga ik kijken hoe Tammo in deze verhalen past en maak ik er dus een uiteindelijk verhaal van waar soms elementen van een paar andere verhalen in verweven zijn.


    Heb je toekomstplannen met Tammo?
    Ja, een thema-park, nee grapje. Ik ga gewoon lekker door met de verhaaltjes en ga zo nu en dan een paar bundelen in een boekje. Daar wil ik dan ook wel eens mee de beurzen op.


    Wat doe je als je niet aan het tekenen bent?
    Ik heb dus een eigen bedrijf waar ik natuurlijk de nodige uurtjes in werk en naast mijn gezin is dan toch voornamelijk tekenen nu weer mijn hobby.
    Mijn andere hobby is toneelstukken schrijven. Ik schrijf kluchten voor toneelverenigingen. Deze kluchten worden uitgegeven door toneeluitgeverij Vink in Alkmaar en daardoor door het hele land en zelfs in België opgevoerd. Soms (als het niet te ver weg is) ga ik ook wel eens kijken. Dat is natuurlijk heel grappig om een zaal vol mensen te zien kijken naar een groep enthousiaste toneelspelers. En die toneelspelers vervolgens alle gekkigheid, die ik ooit op mijn laptopje heb zitten in te typen, te zien uitvoeren. Om toch ook wat buiten te zijn en beweging te krijgen, sla ik wekelijks een balletje op de tennisbaan en 's zomers mag ik graag wat aan rommelen in mijn tuin.


    Toneelschrijver of striptekenaar en waarom?
    De overeenkomst tussen beiden is verhalen bedenken en vertellen. En dat is eigenlijk mijn grootste passie. Ik heb ook wel filmscenario's geschreven voor amateurfilms. Bij striptekenen vind ik misschien het bedenken ook nog wel leuker dan het uitwerken van een strip. Bij toneelstukken is het nog veel meer nadenken hoe het verhaal helemaal in elkaar moet zitten. Je moet dan heel veel meer schrijfwerk verrichten dan bij een stripverhaal, want die zijn meestal erg kort. Een toneelstuk dat ik schrijf, vergt meestal toch wel 40 A4-tjes om de avond gevuld te krijgen.


    Kun je als illustrator leven in Nederland?
    Ik doe niet heel veel werk als illustrator, een paar opdrachten per jaar. Ik heb aardig wat lesmateriaal voor op scholen geïllustreerd en ook een paar (les)boeken. Soms wordt mij ook gevraagd om personen na te tekenen als stripfiguur, maar dat vind ik niet gemakkelijk. Ook is mijn tekenstijl daar niet heel geschikt voor. Het werk doe ik allemaal aan de eetkamertafel in onze woonkamer. Dit jaar hebben we wel een zolder af laten timmeren en het meeste tekenmateriaal heb ik er al heen gesleept. Maar de inrichting is er nog niet helemaal klaar.


    Waar ben je momenteel mee bezig?
    Op dit moment ben ik met een paar toneelstukken bezig en heb ik het volgende verhaal van Tammo klaarliggen om uit te tekenen. Ook heb ik er nog wat Donald Duck scenario's liggen waar ik nog wat dingetjes aan moet aanpassen. Maar straks is het Kerstvakantie en dan kan ik weer een hele inhaalslag maken!


    Kun je stapsgewijs het proces van schets tot definitieve tekening laten zien?
    Ik heb daar nu even niet echt iets van liggen. Je kunt het wel een beetje op de bijgevoegde foto zien, want daar liggen wat stroken onder het boekje. Ik teken op bijna twee keer het formaat van het uiteindelijke drukformaat. Op de computer voorzie ik alles van kleurtjes en ze ik de tekst er opnieuw in.


    Waarom publiceer je niet meer op StripSter?
    Ik heb toch meer met papier, ben niet voor niets drukker ;-).


    Wat betekent StripSter voor je?
    Ik lees sommige strips wel, maar kijk eigenlijk nooit naar het Commentaar. Ik heb ook wel zelf strips op StripSter gehad, maar daar kwam nooit echt heel kritisch commentaar op. En zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen moet gewoon zijn eigen ding schrijven en tekenen en technische tips zijn natuurlijk altijd wel weer handig.
    Ik hoor wel vaak dat ik een Belgische stijl heb, maar de ene roept dat het lijkt op dit en de andere zegt op dat.
    StripSter heeft mij natuurlijk geholpen door de oproep van de Donald Duck redactie en zo ben ik daar dus aan de bak gekomen.
    Wat forums betreft, ik zet er zelf nooit zo vaak wat op en vooral geen uitgesproken meningen. Mensen lezen het soms toch anders dan dat je het bedoelt als je het optypt en dat leidt vaak tot misverstanden en escalaties. Beter is om elkaar in je waarde te laten. Kritisch zijn mag best, maar doe dat van persoon tot persoon zonder dat de hele wereld mee kan lezen (en nog jaren en jaren het terug kan lezen).


    www.studioroede.nl

    Recensies van Henk Roede:
    - Tammo 1


    © 2012
    Santiago Martín / StripSter
    2012-01-30
    http://www.stripster.net/?/scripts/n_interviews.php?id=39&titel=interview met Henk Roede