zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-04-25     23:55

1 - Datum: 2019-01-23 20:40 - Afzender: nieuws-redactie(dirk) - e-mail: nieuws@stripster.eu
Mangaka Rumiko Takahashi wint de Grote Prijs van het Internationaal Stripfestival van Angoulême. Dat is een prijs voor het gehele oeuvre van een stripauteur. Ze is maar de derde Japanner die die eer te beurt valt en nog maar de derde vrouw. De prijs wordt al uitgereikt sedert 1974. Ze volgt Richard Corben op en versloeg de Fransman Emmanuel Guibert en de Amerikaan Chris Ware.

Rumiko Takahashi heeft al een indrukwekkend oeuvre opgebouwd:
- Urusei Yatsura (34 delen)
- Maison Ikkoku (15 delen)
- Ranma ½ (38 delen)
- Inu-Yasha (56 delen)
- Rinne (40 delen)
en nog tal van kortere verhalen.
2 - Datum: 2019-01-24 12:07 - Afzender: michel2019
Zijn dat stripmakers die daarvoor stemmen? Geeft toch aan dat manga heel populair is in Frankrijk, ook bij tekenaars. Zo zie je in Spirou bij de rubriek van favoriete strips (en films enzo) van stripmakers dat er veel een manga noemen als favoriet. Je ziet het ook aan strips uit Frankrijk dat ze erg beinvloed zijn door manga. Vind ik niet erg maar het valt daar toch meer op dan hier in Nederland en Vlaanderen.
3 - Datum: 2019-01-24 14:45 - Afzender: Yan
Michel, ik zie geen verschil tussen de invloeden van Manga in Frankrijk, Nederland of België. Manga en strips bestaan naast elkaar. Van de jonge generaties uit Nederland zie ik veel Manga-invloeden. Er was dacht ik al eerder een Japanner genomineerd. Het is zoals bij de Oscars een grote groep uit de vakwereld (niet alleen tekenaars of scenaristen).

Angoulême is internationaal, vorig jaar had je een Amerikaanse underground tekenaar en een paar jaar geleden een Amerikaanse stopcomic tekenaar. Frappanter is dat slechts 4 Belgen de grote prijs wonnen (eentje ervan vind ik niet eens een striptekenaar).
4 - Datum: 2019-01-24 15:38 - Afzender: michel2019
Ik kom al een tijdje niet meer op stripbeurzen dus heb niet zo'n kijk op nieuw talent in nederland. In Spirou valt die japanse invloed me gewoon op bij nieuwe tekenaars en dat wordt door oudere abonnees niet altijd in dank afgenomen. Ik zelf heb er minder moeite mee.
5 - Datum: 2019-01-24 15:50 - Afzender: Jamie
Rumiko Takahashi! Mijn favoriete mangaka! Wat leuk! :D Als iemand meer prijzen mag winnen dan is zij het wel. ^^
Ze is een prachtig voorbeeld voor de jonge striptekenaars/ mangaka's onder ons. :)
Ik raad iedereen hier aan haar werk te lezen. Vooral Inuyasha heeft een enorme invloed op mij gehad vroeger. ^^
6 - Datum: 2019-01-24 20:41 - Afzender: dirk
Ik denk dat manga in Frankrijk toch iets populairder is dan bij ons. Er wordt in ieder geval meer vertaald. Maar hier kan iedereen ook Engels begrijpen, dus dat zegt nog niet alles.
Die grote prijs was jarenlang een Frans onderonsje, met soms (voor ons buitenstaanders) onbegrijpelijke keuzes. Maar de laatste jaren is het veel meer internationaal opengetrokken.
7 - Datum: 2019-01-25 00:34 - Afzender: Jamie
Hier in Nederland leest vrijwel iedereen zijn manga's ook in het engels.
Vooral omdat de japanse zinsopbouw naar het Nederlands vertaald gewoon echt niet werkt. :')
Engels kan meestal nog wel hip klinken maar Nederlands wordt gelijk ouderwets en dat past vaak absoluut niet bij de characters waar je over leest. :')
8 - Datum: 2019-01-26 09:58 - Afzender: dirk
Dat ligt dan aan de kwaliteit van de vertaler. Ik zie niet in waarom Japans niet even goed naar Ndls kan vertaald worden.
Maar het is de wet van de getallen. Het loont niet om naar het Ndls te vertalen gelet op het potentieel aantal lezers. Maar goed dat wij kunnen mee profiteren van de Engelse vertalingen (een veel grotere markt).
9 - Datum: 2019-01-26 13:10 - Afzender: Jamie
Met de vertaler heeft het niets te maken. De vertaling kan net zo hip en up- to day zijn als maar kan, niemand zal zijn manga's vrijwillig in het Nederlands lezen. Het is een soort taboo in de manga wereld. :')

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=6312&page=1&titel=Forum: Nieuws: Rumiko Takahashi bekroond

© 2000-2019
StripSter
2019-04-25