zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2020-09-30     19:49

1 - Datum: 2014-11-08 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Het is me nog niet helemaal gelukt om alle bloed van de Cover voor de Halloween-Special af te krijgen. Yan Gevuld gaat namelijk heerlijk verder met het bloedvergieten.

Volgende week neemt MSG het stokje over en belooft een Cover te maken voor de Mannending-Special. Daarmee de oproep aan alle mannelijke tekenaars. Wat is nu typisch MAN..? Snelle auto's? Mooie vrouwen? Bier en voetbal? Daar moet toch ergens een leuke cartoon of strip inzitten? Tot komende Donderdag kun je een bijdrage insturen voor deze Special.

De twee rechercheurs uit Genadeloos komen deze week tot een schokkende ontdekken die het verloop van de zaak een heel andere wending geeft. Karin Burm is verantwoordelijk voor deze twee pagina's.

Waar je ook bent... Wat je ook doet... Met StripSter begint je week pas goed!

Gegroet en geniet,

Martin van der Schuijt
2 - Datum: 2014-11-08 08:52 - Afzender: martijn
Yan: Gaaf gedaan!!!!

Pat&Dorn: Ik weet niet wat het is, de tekenstijl is niet helemaal me ding,
maar 1 of andere rede trekt het me wel aan enkel kan de rede niet bedenken.
Ga vooral zo door en ik ga nadenken wat het is dat me aantrek!

Dirk: jou verhaaltjes vet grappig en het manier van tekenen geweldig echt
heel uniek zeg maar, ik lees ze graag en wordt er ook vrolijk van.

Studio Dallaz: Die konijn hahaha echt super gaaf, kan er niets aan doen maar
ben verslaaft aan die konijn, moet me terug denken aan de verhalen van
happy tree friends, ben je al in de kerst sfeer? ga door je heb een fan.
3 - Datum: 2014-11-08 10:26 - Afzender: Rob Brandon
@Martin: Mijn Haagse Harry is geplaatst rechtsboven, zie ik.
@StripSter Tekenaars-cover-Yan Gevuld: Mooie zwart-wit cover en voortzetting van de teken-estafette.
@StripSter Tekenaars-Karin Burm: Mooie voortzetting van de interstrip.
toch mis ik wat krachtige contourlijnen.
@Nico Schuurman: Wederom een goede voortzetting van je oorlogsstrip,
duidelijk was er veel documentatiemateriaal voor nodig.
@ Dirk: Zo, je verhaal van de Echelman is afgelopen, Die Echelman doet me denken aan een bestaande,
parasitair levende vis, de prik,hij heeft ook zo,n zuigmond met tandjes rondom en hecht zich vast op grote vissen.
Ik sluit me aan bij de mening van Martijn: Je verhaal en tekenstijl is erg leuk.
@Dick van Tongeren: Pimpel en Willem in gedachte op bezoek bij de Aardappeleters van van Gogh.
@ Jos Lammers: Hij was weer goed, met die biecht!
4 - Datum: 2014-11-08 11:40 - Afzender: dirk
Bedankt.

Wat betreft de interstrip wil ik nog even meegeven welk een enthousiaste uitleg ik kreeg van Karin Burm bij het opsturen van haar pagina's. Karin haalde niet enkel documentatie van het internet (voertuigen, wapens), maar nam zelf ook foto's bij haar eigen auto, om het allemaal juist te krijgen. En daarbij werd de familie ingeschakeld! Ook een eerste ervaring met het gebruikte tekenprogramma. Ik ga nu niet teveel in detail op dit publieke forum - dat moet Karin maar doen als ze daar zin in heeft - maar het enthousiasme in haar mail was erg aanstekelijk!

En nog even over De Echelman. Dit kortverhaal wordt de afsluiter van het album van Stan en Huib, dat er binnenkort aankomt. "Zeven ridders versus de Echelman" was een alternatieve titel. En filmliefhebbers hadden misschien al door dat dit verhaal een eerbetoon en mijn versie is van de 7 Samourai, of The Magnificent Seven. De boeren zijn veranderd in vissers, en de roversbende in een riviermonster (en 3 uur zijn gecondenseerd in 12 platen)...
Echel is trouwens een oud Nederlands woord voor een bloedzuiger.

Commentaar op de strips van deze week volgt later.
www.monsieurtoupet.be/stanhuibtext.html
5 - Datum: 2014-11-08 12:31 - Afzender: MSG
Ik ben al druk aan de gang voor volgende week; het testosteron zal rijkelijk vloeien! Yans keuze voor stokdraagster komt mij goed uit. Bestaande personages te tekenen is natuurlijk prima, maar ik zie de cover zelf altijd als een kans om nieuwe personages te ontwerpen.

Zoals altijd genoten van de vaste kost van Charles, Jos, en 9/5. Ook Yan is sinds enkele maanden een hele fijne aanwinst voor de site en Senneman heeft potentie, al moet ik nog even zien waar het heen gaat.

Karin lijkt me een beginner in het striptekenen en ik wil niet teveel tegen de haren instrijken met kritiekpunten over de interstrip, maar er is nog veel te leren over o.a. typografie.

De strips van Fabosaurus zijn onbetwistbaar goed getekend maar ik herken deze soort humor van andere webcomics en ik behoor helaas niet tot de liefhebbers (die zijn er wel genoeg, dus ga vooral zo door).
6 - Datum: 2014-11-08 13:49 - Afzender: Yan
@Martijn, Rob, MSG: bedankt ! Ik vind van mezelf dat ik niet zo goed ben in covers tekenen (ik ben achteraf meestal ontgoocheld), jullie reacties zijn een opsteker.
@MSG: ik weet niet wat je gaat tekenen, ik ben erg benieuwd, maar testosteron bij een klein meisje als stokdraagster ... (het meisje is een nieuw figuur die pas terug opduikt in het zevende verhaal).
@Martin: een mannen-special zit er voor mij niet in (het vijfde verhaal is er eentje rond auto's, maar tja het start pas binnen 4 weken). En de cover van deze week heeft mijn tekenschema achteruit gezet.
7 - Datum: 2014-11-08 16:43 - Afzender: Karin Burm
@ dirk; Dankjewel dat ik de pagina's mocht tekenen. Het was erg leuk en spannend om te doen. Toen de eerste pagina's op StripSter kwamen..... begon ik wel te twijfelen. Alles ziet er zo professioneel uit en kom ik daar aan met mijn potlood-tekeningen. En inderdaad voor het eerst een inkleurprogramma gebruikt....tot diep in de nacht! Maar ik ben erg tevreden met het resultaat en blij dat het op de site staat...en dat ik nu ook de rest van het verhaal kan lezen.
Mijn dochter heeft geholpen met sommige houdingen van handen en armen. In het zwart-wit terugblik-plaatje heb ik mijn dochter getekend samen met mijn dit jaar overleden vriend....

@ Rob Brandon; dankjewel en ik begrijp wat je bedoelt met de contourlijnen.
8 - Datum: 2014-11-08 16:55 - Afzender: Eric
@Yan: Gruwelijke cover, zoals we van je gewend zijn. Ben benieuwd wat MSG met het meisje gaat uitvreten volgende week
@Karin: Ik vind het lastig om hier een reactie op te geven. Het is heel anders dan de vorige pagina's van de interstrip.
Het is belangrijk dat je er veel plezier aan hebt beleefd en enthousiast bent. Ook goed dat je dochter en overleden vriend er in verwerkt zijn.
Het leest wat moeilijk door de plaatsing van de teksten. Af en toe weet je niet wie wat zegt.
@Dirk: Toch weer een boekje bij elkaar getekend. Knap werk. Op de volgende beurs ben je weer bij de StripSter stand om het te verkopen?
@Jos: Haha, waarom zouden de pastoors ook roomser dan de paus zijn.
@Rob: Je hebt eindelijk je plaatje.
9 - Datum: 2014-11-08 18:21 - Afzender: dirk
@ Karin: We zijn allemaal maar amateurs hier. Een goed leermoment. Digitaal inkleuren is niet iets dat je op 1 2 3 leert.
Als scenarist heb ik natuurlijk minder moeite om te volgen, maar ik begrijp dat zonder echte kaders, en ook zonder conventionele tekstballonnen met staartje, het soms wat moeilijk is om te weten wie wat zegt. In deze sequentie is dat gelukkig ook niet zo heel belangrijk. Of het nu de ene of de andere rechercheur is... de gedachtegang is het belangrijkst hier.
In ieder geval een mooie afwisseling van stijlen. Volgende week is Waldo aan de beurt.

@ Otto Maier: dit vind ik een goeie verhaaltechniek: dat we achteraf pas leren wat er allemaal juist is gebeurd in de hotelkamer.

@ Nico: als ik mag ga ik nog even in detail op de teksten. Dat van de hoofdletters na de ..., dat heb ik al meegegeven.
Waarom in de eerste zin niet helemaal militair/zakelijk van toon? "Engeland, 02:00 u., op het hoofdkwartier...". 02:00 's nachts vind ik erg raar, ofwel 02:00 u., ofwel twee uur 's nachts.
vriendelijk en bescheiden, maar daadkrachtig... dat lijken me iets te veel adjectieven achtereen. Idem voor Montgomery enkele plaatjes verder: succesvol, ijdel, optimistisch... Hier is het wel gespreid over verschillende zinnen, maar toch.
pag 2: je begint in de verleden tijd, en schakelt dan over naar de tegenwoordige tijd. Ik zou alles in tegenwoordige tijd zetten, en dus beginnen met "Op 6 september, 4 dagen EERDER dus, ontvangt..."
pag 4: "... hun plannen uitwerken, gaat..." Een komma is hier wel op zijn plaats.
Over de inhoud: 3 pagina's is wel echt genoeg over de algemene staat van de oorlog. Ook al levendig je het geheel goed op met wat dialogen, toch ben ik als lezer blij op de vierde pagina weer even wat meer naar het concrete terug te keren. Maar die afwisseling breng je dus wel goed.

@ Yan: mooie cover! Ik was wel benieuwd geweest om de personages in kleur te zien, maar ik begrijp dat je het zonder kleur houdt. Kwam/komt al die rook nu van de sigaret van Miss Chambers?..

@ Studio Dallaz: weer prachtig gekleurd.

@ Fabosaurus: prachtig eerste plaatje. De hele strip oogt fris, en gewoon professioneel. Wat betreft de inhoud voeg ik me bij MSG. Misschien specifiek voor een vrouwelijk doelpubliek?

@ Senneman: Begint erg goed, dat anorexisch meisje... van dan wordt het steeds absurder, tot je me helemaal verliest in de laatste plaatjes.
Ook een raar taaltje. Madam? In deze context?

@ Rob Brandon: Haagse Harry ken ik niet, maar die figuur gaat je goed af, met die steviger lijnvoering.
10 - Datum: 2014-11-08 19:58 - Afzender: Yan
@Dirk: Bedankt, neen Grueson blijft Z/W (tenzij een grote uitgever er anders over beslist ;-)
En de rook (die aan het oplossen is) komt van Martin, ik heb dezelfde ruimte gebruikt - het konijn buiten beeld - de spiegel en lavabo er nog net in + een Grueson-interieurtje. Ik ben echt benieuwd wat MSG volgende week zal overnemen.
11 - Datum: 2014-11-08 21:37 - Afzender: Martin
Ik vermoed dat er een flink stuk censuur op de cover van volgende week van toepassing is. ;)
12 - Datum: 2014-11-08 21:41 - Afzender: MSG
Nah.
13 - Datum: 2014-11-10 11:52 - Afzender: joslam
Weer een geslaagde weekaflevering, ik pik er een paar uit.
Mooie cover om te beginnen!
Maier Files: knap tekenwerk.
Dirk: avontuur, humor en mooie stijl: sterke combinatie.
Yan Gevuld: mooie grafische stijl.
Tomaat: lekker absurd.
Maius: leuke grap, sterke simpele tekenstijl.
Rob: knap iedere keer weer actueel zijn.
9tot5; altijd frisse kijk op de maatschappij.
14 - Datum: 2014-11-10 14:36 - Afzender: Otto Maier - e-mail: otto@maier-files.com
@martijn, @joslam,

Zo zie je maar, hè: tekenwerk is elk zijn meug. De ene houdt van de ene stijl, de andere van een andere, we kunnen daarmee leven :-) Misschien vind je het verhaal gewoon interessant, Martijn ? Dat vinden wij eigenlijk minstens zo belangrijk als het tekenwerk :-)

@dirk,

Blij dat het "extraatje" je bevalt.

@allen,

Deze week komt Boek 1 in "de winkel" terecht. We kijken nu al uit naar de commentaren.
www.maier-files.com/NL/blog.php?p=31
15 - Datum: 2014-11-11 14:14 - Afzender: Nico - e-mail: nicoschuurmancomic@gmail.com
@Rob Brandon: Haagse Harry: Goed gedaan, vanaf zijn eigen rookwolk zal hij er wel smakelijk en kuchend om kunnen lachen.
@Dirk: Wederom dank voor het uitgebreide commentaar. Ik gebruik inderdaad veel tekst om de personages te beschrijven, inderdaad is het soms op het randje of er over. Het is in beginsel een educatieve strip en dat vraagt om vrij veel uitleg vind ik. Bedankt ook voor je taalkundige adviezen alleen is dat nu niet meer nodig. De strip ligt al bij de drukker voor de tweede druk. Een paar taalkundigen hebben mij geholpen voor de laatste puntjes. De Echelman vond ik een leuke geslaagde strip, top.
@Karin: Leuk vervolg van de Interstrip, blijf doorgaan dan zal je zien dat het steeds beter wordt. Het leuke van creativiteit is dat je vaardigheden kunt blijven stapelen.
16 - Datum: 2014-11-11 19:52 - Afzender: martijn
Hallo.
Voor de mensen die me strip lezen en volgen.
Volgende week ben ik er niet en kan helaas me strip niet opsturen.
Ik heb nog dingen die afgemaakt moeten worden en het gaat een beetje dringen.
sorry hier voor maar ben er die week daarna weer gewoon terug,
tot 19 september want dan stop ik om met me gezin een prachtige en gezellige kerst
te vieren.

hoop dat de mensen die me comic lezen er veel plezier aan hebben
en ik zeg alvast er komt nog veel meer aan en ben aan het denken voor
een gloed nieuwe shoalin boek dat een ander fijp heb zonder magie en andere
fantasie dingen. maar daar over kom ik nog op terug volgend jaar hahaha.

Dank je allemaal die me stip lezen en volgen,
en voor de mensen die feedbacks geven.
Waardeer het heel erg.

Gr Martijn
17 - Datum: 2014-11-12 20:20 - Afzender: dirk
@ Nico: ok. Sukses met het album!
@ Martijn: ik neem aan dat je 19 december bedoelt.
18 - Datum: 2014-11-12 22:01 - Afzender: Martijn
Dirk: ja dat klopt mijn fout haha sorry daar voor.
bekijk de Strips editie van 8 november 2014

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4814&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 8 november 2014

© 2000-2020
StripSter
2020-09-30