zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2018-12-18     18:54

1 - Datum: 2014-09-05 19:13 - Afzender: Martin
We hebben Drachten gehad als vuurdoop(Voor mij dan) en nu hebben we Valkenswaard ook net gehad. Allebei de weekenden waren leuk, maar... Wat kan er beter? Hoe krijgen we meer bezoekers aan de stand?

Ik krijg verschillende verhalen om flyers, banners, tasjes en dergelijk reclame materiaal te maken.
Maar goed dat zijn dingen die geld kosten.

Dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer traffic genereren zonder dat het al te veel geld kost en iedere tekenaar de aandacht krijgt die hij/zij verdient?

Of moeten we op zoek naar een sponsor? En waar moeten we dan zoeken?

Dus wat is een goede weg om te bewandelen?

Graag jullie input...
2 - Datum: 2014-09-05 21:36 - Afzender: dirk
Haha, op zoek naar de Heilige Graal der Stripbeurzen!...
Een toverformule bestaat niet, vrees ik.
Henk plaatste een kom met snoepjes op tafel.
Volk trekt volk. Dus de aanwezige StripSter-tekenaars om de beurt in de rij laten staan voor een tekenaar achter de stand, is op geopperd.
De passanten actief aanspreken (die dan gegeneerd doorlopen - of kort een praatje slaan.... om dan gewoon verder te stappen).
Het filmpje was een goed idee, maar trok nu ook geen massa's in Valkenswaard.
Allemaal verkleden in onze stripfiguur (zoals de mannen van Alexander de Grote).
3 - Datum: 2014-09-06 10:04 - Afzender: Dick van Tongeren - e-mail: dickvtongeren@gmail.com
Mijn ideeën voor efficiëntie verbetering op de stripbeurs.
Voor het makkelijker communiceren heb ik ze genummerd.
Het zijn er heel wat maar ik denk dat het zeker de moeite waard is er over na te denken.
Ik hoor graag jouw mening!

1. Neem twee kramen, geen anderhalf. Niemand wil bij die halve kraam zitten dus iedereen zit bij de hele kraam bij elkaar.

2. Die twee kramen liefst niet naast elkaar maar indien mogelijk rug aan rug.
Voor ons is het fijn omdat we makkelijk onderling kontakt hebben. Maar als dat niet gaat toch twee losse kramen. Voor het publiek is er dan het 'herhalings' effect: wie de eerste kraam voorbij loopt komt even later toch wéér een StripSter kraam tegen.

3. Als iedereen op iedere kraam een uitstalling mag maken heb je dus twee kansen om publiek te trekken. En de kraam ziet er vol en gevarieerd uit.

4. Als iemand vraagt naar een tekenaar die aan de ander kraam zit of die net even weg is, zeg dan niet:'die zit daar ergens' maar houdt hem aan de praat en laat een van de anderen de tekenaar halen. Laat de klant niet zelf zoeken of 'later terug komen', de meesten doen dat niet. We moeten elkaar helpen.

5. Ik heb zondag niemand gezien die naar het beeldscherm keek, behalve uit onze eigen groep. Dus: geen beeldscherm, of een sprankelende show die ook info geeft.

6. Veel mensen hebben een soort gene om voor een kraam te stoppen en alles te bekijken. Zeker als er vier man achter zitten die - naar hun gevoel - naar hen zitten te kijken. Dus: geen vier man die stil achter de kraam zitten, men voelt zich geïntimideerd.

7. Als er al iemand voor de kraam staat durven er meer te stoppen en te kijken. We kunnen om de beurt 'klant' of geïnteresseerde spelen. Dan zitten er ook geen vier man achter de tafel (zie punt 6). We hebben dit zondag gedaan en inderdaad, het werkt.

8. Wat ik miste: Opvallende StripSter.eu reclame. Pas later zag ik de banner de onderaan voor de tafel hing. Men kijkt op tafel- en ooghoogte.
Maak vooral duidelijk dat het een GRATIS wekelijks tijdschrift is.

9. Stripboeken die plat op tafel liggen vallen niet op, je moet al stilstaan en van dichtbij kijken wil je ze zien. Dat durven veel mensen niet: men loopt voorbij.
Als ze meer rechtop staan vallen ze veel meer op en zijn ook al van afstand te zien.

10. Aktief promoten: spreek mensen aan. Dat is niet voor iedereen makkelijk, maar oefening baart kunst: gewoon doen.

11. Als je meedoet, doe het dan goed: alleen maar achter die kraam zitten stoot alleen maar af. Dus: heb wat te bieden aan werk en/of ben aktief bezig, liefst zo, dat het publiek mee kan kijken. Probeer een ontspannen sfeer te creëren.

12. Een zacht achtergrondmuziekje kan misschien ook veel doen om mensen te lokken of gerust te stellen.
4 - Datum: 2014-09-06 10:08 - Afzender: Dick van Tongeren
Nog even dit: Martin kan die kraam nooit leuk inrichten zonder budget, we moeten daar op een of andere manier geld voor beschikbaar stellen.
Ik wil best wat meer betalen voor een goede plek.
Of we moeten contributie invoeren o.i.d.?
5 - Datum: 2014-09-06 14:01 - Afzender: waldo
Met vier naar voorbijlopende mensen staren is niet uitnodigend, inderdaad. Moet ten stelligste vermeden worden.

Iemand vóór de stand plaatsen die doet of hij geïnteresseerd is, werkt zeer goed. Een ijsbreker, zeg maar. Dat paste ik op mijn allereerste signeersessie ook toe. Ik zat naast Rivera waar een rij stond van pakweg 10. Bij mij niemand. Griezelig.
Magda deed alsof ze een boek kwam kopen en ik alsof ik er een dedi in tekende.
De belangstelling nam exponentieel toe. De wachtenden voor Rivera werden opeens nieuwsgierig, hoewel ik er al van 's morgens zat.

Sommige mensen moet je aanspreken om ze te laten kopen, anderen willen vooral met rust gelaten worden. Wie tot welke groep behoort kan je onmogelijk weten. Ikzelf behoor tot diegenen die je vooral niet moet aanspreken, ik oordeel zelf wel of ik iets het aankopen waard vind of niet. Hou je gedeisd en teken verder.
Want zitten tekenen is, naar ik meen ondervonden te hebben, de beste publiektrekker. Ergens werkt het uitnodigend. Het is tenslotte ook een beurs waar je vaklui aan het werk kan zien (Neen, ik bedoel geen "oude ambachten").
Voor niet-stripliefhebbers een aha-erlebnis, want meer en meer mensen gaan op zondagmiddag eens, uit puur tijdverdrijf, op een stripbeurs struinen. Overtuig ze door te tonen wat je doet. Hun belangstelling is misschien blijvend gewekt.
6 - Datum: 2014-09-07 10:56 - Afzender: Gerb-Art
Toen ik zelf als bezoeker afgelopen maart op de London Comiccon was, viel het me op dat sommige artists in the artist alley je echt wat proberen te verkopen/aan te smeren, of hun waar aan je proberen te pitchen. Net als bij Waldo werkt dat bij mij ook averechts, ik wil graag zelf bepalen wat ik leuk vind, en als ik iets oppak hoef ik niet direct tekst en uitleg of een sales-praatje, als ik vragen heb stel ik ze wel aan de artist.
Nu ik zelf al wat jaren meeloop als beursdeelnemer heb ik (hopelijk) wel al een lichte intuitie ontwikkeld voor hoe mensen/potentiele klanten aan te spreken, of juist niet. In 'stripland' is het soms beter de wat serieuzere klassieke 'linnentasjesdrager' gewoon z'n gang te laten gaan, terwijl op een Kama Sutra beurs de lichtelijk opgeschoten post-pubers het weer leuk vinden tekst en uitleg te krijgen, eventueel aangevuld met wat platte banaliteiten.
Wat altijd werkt is als tekenaar gewoon zitten tekenen, dan komen de mensen vanzelf wel aan je stand staan. Zorg dat je naast je krabbel ook een 'pronkstuk' hebt liggen, zodat je indien mensen kijken naar je krabbel, ook je pronkstuk kan tonen (''kijk, zo word het!''(met smile)), en een mapje met originelen/prints waar de klant, wiens interesse gewekt is, doorheen kan bladeren.
7 - Datum: 2014-09-08 22:25 - Afzender: Ayal
Toen ik laatst op de Haarlemse Stripdagen liep had ik het idee dat het zou kunnen werken als boeken ook rechtop en opengeslagen worden gepresenteerd, zodat je een indruk kan krijgen van de binnenkant. Je moet toch over een drempel heen om bij een stand stil te staan, en dus beoordeel je het boek vluchtig, op de kaft, voordat je er op af stapt om een boek open te slaan. Ik in ieder geval. Maar misschien was dat wel omdat ik op zoek was naar woordloze strips, en het feit dat de strip woordloos is wordt niet altijd expliciet gemeld. Ik vermoed dat ik menige woordloze strips over het hoofd heb gezien.

Denk ik... geen idee of het echt zou werken...
8 - Datum: 2014-09-13 17:43 - Afzender: Eric
Het concept van StripSter komt niet goed naar voren op de beurs.
Misschien is iets simpels als een tekenblok met een potlood/pen en een bordje met: "Uw tekening op StripSter.eu" iets.
Ik ben het er mee eens dat 4 tekenaars achter een tafel wat afschrikt. Maar hoe anders? Bepaalde beurzen vragen absurde bedragen en dan heb je wel zoveel personen nodig om het betaalbaar te maken. Wanneer alle 4 de personen iets te verkopen hebben, dan wordt het lastig om aan die tafel nog wat aandacht te geven aan StripSter in het algemeen.
9 - Datum: 2015-09-09 08:20 - Afzender: Martin
De afgelopen twee jaren begeeft StripSter zich weer op de Stripbeurzen. Langzamerhand begint de stand er ook beter uit te zien(en al helemaal als er tekenaars zitten). Het gaat allemaal niet snel, maar het is een voorwaartse beweging en dat is positief.
We zijn zelfs sponsor voor de tasjes van het Brabants Stripspektakel. Weer een beetje reclame erbij.

We zijn dus te vinden in Drachten, Veldhoven en Breda en ik wil het graag wat breder gaan trekken. Nu kunnen we niet op elke beurs aanwezig zijn. En voor mij gaat dat al helemaal niet lukken(hoewel het me wel erg leuk lijkt).

Welke beurzen in Nederland/België zijn de moeite waard om als StripSter te gaan staan? Dat is de vraag waar het hier om gaat.
En, als StripSter daar aanwezig zou zijn, is iedereen die bij StripSter aanschuift bereid om de StripSter spullen mee te nemen naar een eventueel volgende beurs? Het zal even zoeken, passen en meten zijn, maar het moet te doen zijn.
10 - Datum: 2015-09-09 18:47 - Afzender: eric
Het zou voor onze Belgische vrienden ook leuk zijn als we ook in Belgie af en toe op een beurs staan.
Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de kosten.
11 - Datum: 2015-09-09 18:55 - Afzender: Wim Vlieg
Het Stripfestival in Turnhout (maar is geloof ik maar om de drie jaar meer), de Wilrijkse stripdagen (zijn toch vaak belgische StripSter-tekenaars aanwezig), Aalst Stript (zal komende zondag voor mij de eerste keer zijn) en mss de Gentse Stripbeurs (al ben ik daar zelf nog niet heen geweest) zijn misschien opties om met StripSter heen te gaan in België.

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4783&page=1&titel=Forum: StripSter op de beurs - Wat kan beter?

© 2000-2018
StripSter
2018-12-18