zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2020-05-30     20:52

1 - Datum: 2014-07-05 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Vorige week begonnen we met Wollie: Boze Krachten van Jeroen Putman. Deze week starten we met twee nieuwe vervolg verhalen. Grueson van Yan Gevuld. Yan zal ook twee pagina's voor de Interstrip: Genadeloos gaan tekenen. Net als Jamie de Jonge, waarvan deze week het vierde boek van Let Love Rule van start gaat. Ook andREVANbuuren is terug met Klaterinkt.

Inmiddels zijn de 8 namen voor het Stripspektakel in Valkenwaard op 30 en 31 Augustus bekend. Tekenaars die er graag bij hadden willen zijn kunnen zich aanmelden voor het Stripfestival in Breda op 11 en 12 oktober. Nico Schuurman heeft zich inmiddels al aangemeld. Wie kan ik aan het lijstje toevoegen?

Waar je ook bent... Wat je ook doet... Met StripSter begint je week pas goed!

Gegroet en geniet,

Martin van der Schuijt
2 - Datum: 2014-07-05 10:26 - Afzender: dirk
Een goed gevulde editie, en een heel mooie verscheidenheid aan werk.

@Yan Gevuld: Je vorig werk ken ik al vanop beurzen. Een nieuw project. Ziet er heel ambitieus uit. Ook grafisch een nieuwe uitdaging. Wat al direct positief opvalt:
- erg verzorgde tekening, erg veel aandacht en zorg in de realistische uitwerking van gebouwen en die motor/auto. Knap!! Het huis op de heuvel is een clichébeeld, maar dat mag hier gerust. De lezer krijgt ineens allerlei associaties mee, die bijdragen aan de sfeer (Psycho,...).
- veel sfeer: de regen, de duisternis. Erg goed weergegeven. Komt erg goed tot zijn recht in dit zw-w.
- over de figuren kunnen we nog niet veel zeggen. De eerste kop onderaan belooft in elk geval. Je doorbreekt het realisme van de decors, maar dat lijkt me geen probleem. Een (gewilde) asymmetrie? De witte uitsparing in het zwart rond het hoofd vind ik mooi. Moet ik ook eens proberen.
Om iets over het verhaal te zeggen, is het nog te vroeg.
Maar ik ga ook enkele kritiekpuntjes geven:
-Je werkt met 1 grote achtergrondtekening en 'inleg'plaatjes daarboven. OK. Maar je vergeet je achtergrondtekening de nodige ruimte te geven. Zonde. Zo krijgt de pagina ook een overladen indruk.
- Voice off: ik ben geen grote fan van het principe, maar als het goed gedaan is, geen probleem. Je begint goed, een beetje litteraire toon mag best; ook voor de sfeerschepping. Maar de voice off moet een meerwaarde hebben bij de plaatjes. "de chauffeur belde aan" "hoorde de voetstappen" is dubbel op met de plaatjes en overbodig.

@ Jeroen Putman: sfeerrijk, met die inkleuring en de details in de molen.
Spijtig van de scheve scan.

@ Jamie: Een nieuw hoofdstuk... Mooie kleurenplaat als cover. Inkleuren doe je heel getalenteerd; maar ook je gebruik van schaduwtexturen in de platen is heel knap.
Goed dat je een introductie geeft om ieders geheugen op te frissen. De introductie van de personages... Die leeftijden had ik bvb al weggelaten (17 jarige demon??). Daar heeft de lezer weinig boodschap aan. Ik zou het algemener houden "jong" "tiener"...

@ Gidion: griezelig goed!

@ Charles Guthrie: zoals vaak gemengde gevoelens. De achtergrondgedachte is goed en daar is zeker iets zinnigs over te zeggen: escalatie van geweld... Maar je gaat er schijnbaar zo licht over en dat lijkt mij wat misplaatst.

@ Maarten: mooie weergave in potlood van dat autootje. De kleuren (huidskleur) van je mr Morgen zelf lijken op beeldscherm iets te fel.

@ Evert VDJ: de weergave van de actie is niet helemaal duidelijk, al kan ik denk ik wel volgen. Ik weet niet of een kleurtje de actie duidelijker had gemaakt, waarschijnlijk niet.

@ Raberba: eigenzinnig. Best OK.
3 - Datum: 2014-07-05 10:55 - Afzender: Rob Brandon
Enkele grepen uit de inzendingen:
@Jamie de Jonge: Mooie cover, in steeds professioneler wordende manga stijl,
ook goede inkleuring en schaduwweergave.
@ Yan Gevuld: Nieuwe aanwinst, het lijkt me een spannend stripverhaal waar ik naar uitkijk. Aardige tekenstijl,
lay-out is goed, sommige kaders mogen iets dikker
voor de duidelijke afscheiding van de plaatjes
@Evert VDJ: Geen tijd gehad om in te kleuren, of bewust, om bepaalde reden gedaan?
@andREVANbuuren: Ziet er weer fraai uit.
@Camille: Mooie poster voor de Noordelijke Stripmanifestatie.
@Gidion van de Swaluw: Het tekenwerk heeft weer zeer mijn waardering,
nog mooier had ik het gevonden als de stoel ook getekend was.
@Raberba: Goede cartoons die hier door hun eenvoud en originaliteit uitblinken.
4 - Datum: 2014-07-05 14:27 - Afzender: MSG
@Jamie: Ik zal nooit fan worden van manga, maar wel van mooie inkleuring en beeldcomposities. Overigens heet een "map" in het Nederlands gewoon een "kaart".
@Yan: Mooie stijl zeg!
@Charles: Groot fan van pikzwarte humor in een felgekleurd jasje, doe zo voort!
@Raberba: De eerste is goed.
@9tot5: Hoe dol ik ook ben op deze strip, ik moet altijd het minst lachen om de hipsters. Voor een strip die zo'n frisse satire op de samenleving is lijken de hipsters vooral gebaseerd op een afgezaagd internetcliché. Het kantoor, de pikken en het jongetje met zijn moeder zijn hier echter zoals gewoonlijk raak.
5 - Datum: 2014-07-05 21:28 - Afzender: charles
Bedankt, MSG! En Dirk - ik begrijp je commentaar. Ik moet wel bekennen dat ik geen achterliggende gedachte had (hij werd bestolen en gast de ander zijn familie - zo'n soort mens is dat en in zo'n soort wereld wonen die lui). Ik zou misschien meer echte verhalen kunnen proberen, maar heb er in mijn vrije tijd niet zoveel zin in.

Veel strips deze keer. Ben niet zo'n schrijver, maar een aantal opmerkingen:

Yan Gevuld - ben heel benieuwd naar hoe de chauffeur eruitziet!
Flippertje - iets minder sterk deze keer misschien, maar blijft een lollige strip.
andREVANburen - vooral de tweede is heel fijn om naar te kijken. Ik probeer af en toe pen en inkt en bak er niks van, maar zoiets blijft inspireren. Hoe groot is dat in het echt, eigenlijk? Heel mooi werk.
Maarten - misschien een beetje krap hier en daar en ik geef eerlijk toe dat ik er niks van snap. Kleuren zijn leuk - blijft fris. De auto aan de zijkant is grappig zo.
De voorkant van Jamie ziet er ook heel goed uit. De wolken zijn heel mooi gedaan, en de tekening heeft een mooie compositie. Ik ben geen liefhebber van manga (ik begrijp vooral de ogen niet helemaal en zal ze nooit begrijpen) maar een leuke voorkant.
6 - Datum: 2014-07-06 10:09 - Afzender: Rob Brandon
De volgende inzendingen hebben van niemand een oordeel gehad: Jos Lammers, Marius Ant, Michel den Hamer, Studio Dallaz, Hansha, en ikzelf.
7 - Datum: 2014-07-06 10:22 - Afzender: Rob Brandon
De niet gekregen beoordelingen:
@Jos Lammers: IJzersterk stripje, uit het (voetbal)leven gegrepen.
@Marius Ant: Leuk cartoonstripje, aardige, eenvoudige tekenstijl.
@Michel den Hamer: Leuke tekenstijl. goede gelaatsexpressie.
@Studio Dallaz: Originele humor, het haasje (of konijntje) verkeert in hogere sferen.
@Hansha: Inderdaad, dankzij een goede beslissing van louis de Gaal gaan we nog niet naar huis.
Blijven mijn eigen cartoons zonder reactie.
8 - Datum: 2014-07-06 10:28 - Afzender: Rob Brandon
Pardon: Louis VAN Gaal
9 - Datum: 2014-07-06 17:25 - Afzender: dirk
@ Rob Brandon
Het is normaal dat nieuwe gezichten / nieuwe projecten meer aandacht krijgen in het commentaar, dan een wekelijkse strip of cartoon. Dat betekent niet dat we jouw werk niet zouden waarderen.
Over je voetbalcartoons van deze week.
- rare dikke mannetjes voor de Algerijn en de Koreaan?.. Zit daar een bedoeling achter?
- treffende gelijkenis van Suarez, alleen het kapsel zit niet helemaal juist.
- ook erg gelijkende Huntelaar. Mooie weergave van de plooien van het shirt. Maar diezelfde plooien lopen door in de broek, zodat het teveel één geheel lijkt.
10 - Datum: 2014-07-06 18:12 - Afzender: Rob Brandon
@Dirk: De mannetjes Algerijn en Koreaan zijn bestaande mascottes die ik van internet heb nagetekend.
11 - Datum: 2014-07-06 18:45 - Afzender: Jamie
@Yan gevuld: Mooie strakke background art. Het kan smaak zijn maar ik vind het character design minder bij dit soort gedetailleerde achtergronden passen. complimenten op het kader gebruik.
@Jeroen putman: Hele zeldzame en aparte stijl. Mooie sfeer ook.
@Evert vdj: Een beetje verwarrend stripje. Maar wel mooie actie shots.
@Andrevanbuuren: Mooie gearceerde platen.
@ Gidion van de Swaluw: Wow die was best griezelig :P
@Charles Guthrie: Oke hier kan ik wel om lachen. :P Mooie bijpassende kleuren ook.
@Ron brandon: Bedankt voor het compliment. Jij ook weer mooie analoge platen!
@Van 9 tot 5: Ik moet altijd lachen om jouw stripjes. :p Ze zijn zo actueel. Echt heel grappig. ^^

@ Dirk: Bedankt voor het compliment. De leeftijden van de figuren worden later in de serie nog best belangrijk, omdat ze vanaf een bepaalde leeftijd iets kunnen doen. Dus vandaar dat ik het erbij gezet heb. :)
@MSG: Bedankt voor de tip! Ik zal erop letten.
@Charles: Bedankt voor het compliment! De ogen in manga zijn meestal groter omdat in ogen de meeste emotie te zien is. ^^ Hoe groter de ogen, hoe meer details je erin kwijt kan. En grote ogen staan over het algemeen schattiger :)
12 - Datum: 2014-07-06 23:56 - Afzender: Rob Brandon
@Jamie de Jonge: Ik had nog een vraag. Onder het kaartje van het eiland Wazikura staat een kilometerbalkje van 100 km. Dat is dan een heel groot eiland, 7 à 8 maal zo lang en breed als het balkje. Dat eiland is groter dan Frankrijk of 7 à 8 maal Nederland en België samen. Is dat de bedoeling in het verhaal of heb je je vergist in de maatbalk?
13 - Datum: 2014-07-07 14:17 - Afzender: Jamie
@ Rob Brandon: Het eiland hoort ongeveer iets groter te zijn dan Duitsland. Het is een best groot eiland. Maar het kan zijn dat de metingen iets groter zijn uitgevallen want groter dan Frankrijk zou hij niet moeten zijn. :( Dus bedankt ik zal het aanpassen!
14 - Datum: 2014-07-07 21:04 - Afzender: andREVANbuuren
@ Charles: In het echt? 8 x 24 cm.
15 - Datum: 2014-07-08 21:08 - Afzender: dirk
Yan Gevuld heeft een heuse GRUESONE website opgezet, met een wekelijkse update van zijn verhaal. Mooi gedaan.
www.gruesonnl.yan-gevuld.be
16 - Datum: 2014-07-09 11:18 - Afzender: charles
Andre- bedankt voor de info. Niet zo heel erg groot voor zulke fijne lijntjes. Wat voor pen gebruik je, eigenlijk?
17 - Datum: 2014-07-10 18:11 - Afzender: andREVANbuuren
@ Charles. Die eerste tekening heb ik gemaakt met een zwarte balpen (met zwarte inkt). De tweede met een Rotring Art Pen, een soort vulpen die ik een beetje heb bijgeslepen. Ik teken ook wel met een fineliner, omsteekpennetje en oostindische inkt of met een penseel en zwarte plakkaatverf. In alle gevallen maak ik eerst een vrij uitgewerkte tekening in potlood (2H)...
bekijk de Strips editie van 5 juli 2014

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4757&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 5 juli 2014

© 2000-2020
StripSter
2020-05-30