zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2018-12-18     18:11

pagina | 1 | 2 |

26 - Datum: 2014-11-19 19:21 - Afzender: cato
is goed ik heb er eentje gemaakt maar die moet ik dan ff scannen of zo...
27 - Datum: 2014-12-21 10:53 - Afzender: Dick
Ik teken mijn strips helemaal digitaal. Met het gratis programma Inkscape (werkt op PC en op Apple). Twee muiskliks en je hebt een lijn die je daarna in de vorm 'duwt' die je wilt.
Omdat dit vektor-georienteerd is is er geen kwaliteitsverlies bij vergroten en vervormen. Je kan dus alles naar wens aanpassen zonder korrelige lijnen te krijgen. Kopieëren, spiegelen en inkleuren zijn met muiskliks gedaan, dus je hoeft nooit te scannen en kan als je wilt helemaal papierloos werken.
Natuurlijk zijn er ook nadelen: je kan b.v. niet 'gummen' en variaties in de dikte van een lijn zijn lastig. Sommigen zullen het gevoel van potlood en papier missen. Nieuwe figuren ontwikkel ik wèl meestal met potlood en papier.
Maar zodra ik het ongeveer heb zoals ik wil neem ik het digitaal over (niet scannen maar natekenen) en maak een aantal basis-posities van die figuur.
Deze gebruik ik dan verder en pas ze naar wens en situatie aan.
Zoals met ieder digitaal tekenprogramma duurt het wel een tijdje voor je je er in thuis voelt en alles kan doen wat je wilt.
28 - Datum: 2015-01-17 21:34 - Afzender: Sigrid
Ik schets het scenario in potlood met teksten, als kladjes.
Ik teken met potlood op A3, ik doe een losse kaderindeling. Vroeger verdeelde ik de pagina netjes in 4-en, maar dat werd ik zat, het maken van de kaders was veel werk en voor sommige plaatjes waren ze te groot of te klein, daar ben ik vanaf gestapt dankzij meedoen aan de 24-comicsday.
Dan inkten met zwarte pennen in verschillende diktes. Penseel geeft te dikke lijnen en soms geklieder... een echte tekenpen 'springt' en geeft vlekken...
Dan naar de kopieerwinkel en verkleinen tot A4 en dan scannen.
Ik probeer het tekenen zo simpel/makkelijk mogelijk te doen zodat ik mijn strips tenminste af krijg. Ik ben nu een oude strip aan het afmaken. Ik teken niet graag digitaal. Kleuren vind ik veel werk.
29 - Datum: 2015-04-21 03:43 - Afzender: DemonPuss
Ik schets mijn strips meestal op A4 standaard printerpapier met een 0.5mm vulpotlood. Ik schets de proporties en anatomie van de karakters en achtergronden losjes om ze vervolgens details aan te geven, wanneer de shets dan klaar is leg ik deze meestal onder de scanner en upload ze in Photoshop (maar ik gebruik de laatste tijd vooral het programma Gimp) waarna ik de lijnen aanbreng met de pen tool.

Ik gebruik de pen tool voor 3 redenen: 1. Het creëert vector-lijnen dus die blijven hun versheid behouden op elk formaat, 2. Als je een fout maakt hoef je de vector maar te selecteren en je duwt hem op de juiste plaats (geen gummen meer of onnodig veel ctrl+z) en 3. Je kunt de tool zo instellen dat de vector-lijn stijlinformatie mee krijgt zodat de lijnen op bijvoorbeeld wat nauwere bochten een bepaalde dikte krijgen om zo 'natuurlijke lijnvariatie' te imiteren. (als je wilt kun je de lijn zelfs optioneel een stijl of patroon meegeven zodat het moeilijk te onderscheiden is van inken met een tablet... dus ja, ik doe mijn lijnwerk vooral met een muis! XD) Enige nadeel is dat de pen tool voor de meeste mensen lastig en onlogisch is, maar zodra je de tool eenmaal door hebt word inken echt een makkie en het "Ik-mag-vooral-niet-uitschieten-met-mijn-fineliner"-syndroom is daardoor volledig van de kaart. =P

Wanneer het inken dan klaar is gebruik ik de toverstaf om de plaatsen te selecteren waar ik kleur wil, waarop ik de selectie vergroot (zodat hij iets meer selecteerd dan de zwarte lijnen zodat je rare wit-randen in je plaatje compleet kunt uitsluiten) vervolgens maak ik een compleet zwarte laag aan op de bovenste laag die ik daarna op transparant zet om daarna met de toverstaf de kleurvlakken selecteer waarmee vervolgens de belichting aan kan geven op de schaduw laag met de gum. Werkt best handig en snel naar mijn mening, maarja iedereen werkt natuurlijk op zijn eigen manier uiteraard maar dit is in ieder geval de mijne. =3
30 - Datum: 2015-04-21 20:12 - Afzender: dirk
@ DemonPuss
Interessant. Maar die manier van inkten lijkt me niet evident.
Was je werk al te zien op StripSter? Stuur anders eens iets op!
31 - Datum: 2017-07-23 02:42 - Afzender: Jamie
Wat een leuk topic! :D

Hoewel ik inmiddels het liefst digitaal werk, wordt mijn strip 'Let Love Rule' op papier geschetst en ge-inkt. :)
Ik teken over mijn schetsen heen op a4 formaat met fineliners van Micron en oost Indische inkt met een kroontjes pen. :)

De zwart wit inkleuring doe ik wel digitaal, ik scan mijn lijn-art in op hoge kwaliteit, schoon die dan op in Photoshop en kleur hem dan ook daar in.
De tonen die ik gebruik zijn manga screentones, dit zijn specifieke patronen die verschillende grijstinten creëren.

Voor posters en kleurwerken doe ik alles in Photoshop, de schetsen, lijnen, kleuren en effecten. Simpelweg omdat dit me nu sneller afgaat. Toch blijf ik mijn pagina's op papier doen uit macht der gewoonte. ^^
32 - Datum: 2017-07-23 14:49 - Afzender: michel2017
Leuk om te weten, Jamie. Bedankt voor de info. Wat voor papier kun je het best gebruiken voor het tekenen met pen en inkt? Ik doe dat af en toe (mijn strips meestal met fineliners) maar het juiste papier vind ik niet gemakkelijk. Voor covers voor StripSter heb ik tegenwoordig weer aquarelverf gebruik met zwarte lijnen met pentelsignpen (zie mijn laatste cover). Dat vind ik zo leuk om te doen dat het bijna verslavend is. ;-)
33 - Datum: 2017-07-24 02:17 - Afzender: Jamie
Ik gebruik gewoon goedkoop A4 papier van de Hema :) Ik zou failliet gaan met al het papier wat ik verslind. x)
Oh Die pennen ken ik! :D Die schrijven zo lekker~ Ik vind de punt daarvan zelf iets te dik om mee te tekenen, ik gebruik qua pennen zelf vaak fineliners van 0.2 mm voor de lijnen, 0.1\ 0.05 voor de ogen van de characters, 0.5 voor de tekstballonnen en 0.8 voor de kaders. x)
Maar ik los heel veel uitschiet-foutjes op met Photoshop. :)
34 - Datum: 2017-07-24 11:11 - Afzender: michel2017
Bedankt voor de tip, Jamie! Wat fineliners betreft gebruik ik vaak 0,5 (halve pagina op A4) maar ik denk eraan ook wat dunnere aan te schaffen.

pagina | 1 | 2 |

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4645&page=2&titel=Forum: Je eigen Tekenstijl

© 2000-2018
StripSter
2018-12-18