zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2018-12-18     18:12

pagina | 1 | 2 |

26 - Datum: 2013-11-13 07:12 - Afzender: Martin
Misschien stel ik te veel eisen. En misschien is de druk van een nieuw album ook wel erg hoog. Als je de frequentie momenteel ziet van het ontstaan van een nieuw album en de cross-overs met De Werelden Van.
Ik vraag me alleen af vanwaar de overstap naar de 'nieuwe' stijl. Dat moet toch wel te maken hebben met een nieuwe uitdaging zoeken. Het vorige album, De Zwaardboot, vond ik trouwens wel erg mooi.
En Rosinksi is gewoon geweldig. De Boogschutters is idd een juweeltje. Wat dacht je van De Schaduwen Voorbij. Stuk voor stuk terechte winnaars.
Ik denk dat de 'boog' niet altijd gespannen kan zijn. Daar kom ik zo nu en dan ook achter. Ik denk dat we tevreden moeten zijn met het streven naar perfectie en met het behaalde resultaat.

Ik vind dat Sente trouwens ook aardig zijn best doet met de verhalen van Thorgal. Veel linkjes naar oudere albums. Ik vond het verleden van Kriss van Valnor(de eerste twee delen uit de reeks) mooi vertelt en geweldig hoe het aansloot op de Boogschutters. Ik hou daar wel van. Ik vond het laatste album(Kah-Aniël) echter een beetje langdradig. Veel (mooie) plaatjes van dorpjes en steden en de lange tocht door de woestijn werden gebruikt om de geschiedenis te vertellen van Kah-Aniël.

Maar het was weer een paar uurtjes genieten en daar gaat het toch om.
27 - Datum: 2013-11-21 20:30 - Afzender: dirk
Steven Sterk 5- Circus Bodoni
Een strip van Peyo, maar tegen het deel 5 had Peyo zelf het al veel te druk met zijn smurfen. Hij heeft dus enkel meegeschreven aan het scenario, en het tekenwerk is van een nog jonge Walthéry. Een mooi verhaal, met enkele memorabele grappen en knap tekenwerk. En in die tijd (1970 ongeveer) telden sommige komische strip nog 60 p, en dat zonder een moment te vervelen.
28 - Datum: 2013-11-21 21:22 - Afzender: michel2013
De albums van deze reeks van Peyo zijn zeker heel goed. Mijn favoriet is Lady Adel Fine (getekend door Walthéry).
29 - Datum: 2014-02-22 18:02 - Afzender: dirk
Esteban 1-2-3
Deze reeks kende ik al uit Spirou, waar ik heb aangepikt vanaf album 4. Een mooie reeks, voor alle leeftijden.
Esteban is een vuurlandse indiaan, die aanmonstert op een walvisvaarder. Een tengere weesjongen die leert zijn mannetje te staan. Daarnaast is er de kapitein, een eigenwijze man, hard van buiten maar met een goeie inborst.
In deel 1 leren we het leven van de walvisvaarders anno 1900 kennen. Moby Dick is dan nooit veraf. Maar deze strip biedt een speciale insteek door het wrede lot van de vuurlandse indianen te tonen. Deel 2 is iets zwakker. Deel 3 is weer sterk met een schipbreuk in het zuidpoolgebied.
Knappe uitgepuurde tekeningen van Bonhomme, ondersteund door sfeervolle potloodvegen en een mooie inkleuring.
Een aanrader. Ook in de volgende delen.
30 - Datum: 2014-02-26 12:09 - Afzender: michel2014
nooit echt gelezen. Bonhomme tekent ook Texas cowboys (met scenario van Trondheim). Ik heb maar eens alle exemplaren van Texas cowboys uit mijn Spirous gehaald om ze eens op het gemak te lezen ;-)
31 - Datum: 2014-03-31 20:17 - Afzender: dirk
Amoras-1: Rijkelijk laat. Ik zal het dus kort houden. Viel me goed mee. Ik was wel nooit een liefhebber van de figuur van Krimson, en dat is met dit album niet veranderd. maar voor de rest best ok.

Terug naar Congo (van Hermann en zoon Yves H). Hermann waagt zich met dit album weer eens aan het lichtere genre. En da's nu net iets dat hem minder afgaat. Ik lees toch veel liever de cynische Hermann.
Deze one shot draait om de lotgevallen van ene Remy Georget, een reporter à la Tintin (Snappie?). De reporter raakt verstrikt in de vendetta van een ex-gedetineerde tegen zijn vroegere handlangers. De manier waarop de reporter in de historie betrokken raakt is al erg onhandig verteld. En de rest van het verhaal is niet veel beter. Het intrige heeft ook weinig belang. Het brengt onze reporter van Brussel naar het koloniale Congo. Daar leren we de zuipende oom van Remy kennen (Haddock??), die ook op het lijstje van de slechterik staat.
Het verhaal dondert verder, maar zonder echte spanning of humor.
Geen aanrader.
32 - Datum: 2014-07-21 18:44 - Afzender: dirk
Een mooie reis
tek: Springer, sc: Zidrou
Zeldzaam is de strip die weet te ontroeren... Een aanrader!
33 - Datum: 2014-07-21 18:57 - Afzender: Eric Hebben
Zidrou is goed bezig.
Michel vond ik ook al zo goed.
34 - Datum: 2015-04-21 02:19 - Afzender: DemonPuss
"Pride of Baghdad" heb ik onlangs nog gelezen, was inderdaad een boeiend verhaal, alleen het einde (ik zal geen spoilers geven) vond ik een beetje 'vreemd' alsof de makers zoiets hadden van: "Oeps! Hoe eindigen we het verhaal nu?" dat neemt zeker niet af van de impact die het probeerde te maken en het is een prachtig boek dat ik zeker kan aanraden.

De nieuwe "Agent327 Dossier 20" is ook al uit (zou volgens StripSter pas uitkomen op de 23e uitkomen maar hij lag in de Atomik in Sittard al lang en breed in de winkels) Het is vooral een heel nostalgische strip die veel herinneringen terug haalt vanuit de vorige boeken dus je zult veel Deja-vú momenten beleven. Dossier 20 laat vooral zien dat Martin Lodewijk zelfs met een artists block zijn draai nog weet te vinden en ook de humor is weer dik in orde, helaas zijn er wel een paar momenten hier en daar die anders hadden gekund en ook word er vaak te veel dingen uitgelegd via tekst in een medium die vooral visueel is. Niettemin is dit zeker een aanrader voor de fans. ;3

Een ander boek waar ik overigens zelf niet helemaal achter sta is vreemd genoeg een bijverhaal van de welbekende "Robbedoes en Kwabbernoot", ik heb het hier over de laatste "Door..." serie door Tehem, Makyo en Toldac. genaamd: "Pas op, Robbedoes!" Normaal ben ik een groot Robbedoes fan en dit leek me wel een leuke parodie op de orginele strips. "Leuk en interessant" dacht ik, maar helaas waren deze mensen wellicht niet zo'n groot fan van het duo... althans dat is wat ik voelde nadat ik de strip gelezen had. Het verhaal gaat over een manuscript dat Kwabbernoot heeft geschreven over over hun avonturen, uiteraard speelt hij hierbij een beetje met de werkelijkheid waardoor 'hij' de held van het verhaal word. Je ziet wellicht al het probleem waar deze strip naartoe neigt: Uiteraard word het boek successvol en Robbedoes en Kwabbernoot krijgen onenigheid met elkaar.

Begrijp me nu niet verkeerd, ik begrijp heus wel dat 'conflict' een belangrijk element is voor elke strip en dat het uiteraard interessant is om dit duo een 'probleem' (ofwel: conflict) te geven om hen uit hun vertrouwde omgeving te halen en zo een interessante en spannende opbouw te creëren. Helaas bestaat dit zogehete 'conflict' enkel en alleen uit zeer kinderachtige verwijtingen zoals: "Oh nee! Hij krijgt meer aandacht dan mij en/of verwijt mij van dingen! Dat is niet eerlijk!"-momenten waarop het niveau zodanig daalt dat je jezelf bijna schaamt om dit boek te lezen. Er is ook een sub-plot aan de gang met rebellen maar dat is zo pietluttig geschreven en word zo snel overheen geraced door de makers dat het bijna niet noemenswaardig is. Ik zie dat de makers hebben geprobeerd om een leuke parodie-achtige strip neer te zetten (of er in ieder geval bekende grappen hebben proberen in te schuiven), dat is duidelijk in heel veel instanties alleen is de tekst zo houterig dat het bijna lijkt alsof ze het stripduo dissen in plaats van dat het een grove vertolking betreft met knipoog. Dit is inderdaad een grove vertolking, alleen dan zonder de eerdergenoemde knipoog. Zeker nog steeds een leuke strip als tijd-doder, maar zeker geen strip voor iedereen.

Om even off-topic te gaan ben ik persoonlijk van mening dat verbaal conflict ofwel: onenigheid tussen duo-karakters benaderd moet worden met discretie. Ik zeg niet dat je het helemaal niet moet doen, alleen dat het een moeilijk onderwerp is om goed- en vooral menselijk, neer te zetten. Vaak erger ik me aan dit soort scenes in strips- maar ook in films omdat er vaak geen 'goede' reden achter zit zoals bovengenoemd verhaal, het gaat niet over iemand die per ongeluk de zoon/dochter van het ene karakter dood schiet waardoor het conflict ontstaat, in de meeste slechte verhalen zitten ze aan een kampvuur en krijgen een hevige discussie over haarborstels (ik noem maar een onderwerp) en krijgen hier zo'n ruzie door dat ze tijdelijk uit elkaar gaan. Dit is vooral ergelijk wanneer beide karakters altijd slim en doordacht neergezet worden en vervolgens word een van de karakters gehersenspoelt (want zo lijkt het wel) door de maker om zo'n scene te kunnen creëren omwille van drama en DAT is ook het moment waarop ik er een probleem mee krijg, omdat de karakters dit logischerwijs nooit zouden doen of het conflict zover zouden laten komen. Alweer: Ik heb totaal niets tegen drama of conflict (de belangrijkste ingredienten in een langdurig verhaal) maar mensen: denk alseblieft een beetje na wanneer je zulke keuzes maakt, zelfs voor een strip met 'tongue-in-cheek'-humor.

Tjonge dit bericht is langer dan ik had verwacht! ^^;
35 - Datum: 2015-04-21 20:19 - Afzender: dirk
Ik heb enkel die Robbedoes door... gelezen.
Ik vond dat er juist teveel werd verwezen naar vorige albums, en dus misschien met iets teveel ontzag voor het Robbedoes en Kwabbernoot oeuvre.
Verder geef ik je gelijk: je zit met 2 aparte verhalen en dat rijmt niet echt.
De tekeningen zijn apart, maar voor zo'n zijsprong mag dat best.

Ware woorden wat betreft die conflicten. Die moeten vanuit de karakters groeien en mogen niet kunstmatig ogen. Moeilijk, maar als het goed gedaan is, is er toch niets zo zalig als een goeie haat-liefde relatie tussen 2 personages.
36 - Datum: 2015-04-24 17:19 - Afzender: Eric
@DemonPuss: die releasedatum is niet van StripSter. maar stond op diverse plekken geadverteerd. In de eigen folder van de uitgever werd zelfs 24 april aangegeven. Maar zoals wel vaker gebeurd zijn diverse handelaren al eerder begonnen met de verkoop. Ik was afgelopen week ook in Atomik en daar zag ik hem inderdaad liggen.
Ik heb gisteravond de documentaire op tv gezien over Martin Lodewijk. Interessant om te zien hoe hij te werk gaat.
Ik vond de Robbedoes juist een leuke strip. Dat is ook het mooie van het verhaal door... principe, dat ze er een eigen draai aan kunnen geven. Ik begin dacht ik dat de tekeningen niet zo zouden passen bij een Robbedoes strip, maar het werkt in deze erg goed.
37 - Datum: 2015-04-29 16:24 - Afzender: dirk
Guardian 1, van Robbert Damen
Een reeks die ik niet kende (ik lees Eppo niet).
Drie korte verhalen, die elk voldoende zijn uitgewerkt. De Victoriaanse setting doet denken aan Green Manor, maar hier ligt de nadruk echt op het occulte. De intriges zitten goed in elkaar en de tekeningen zijn ok. Een mooie ontdekking.
38 - Datum: 2015-05-21 22:10 - Afzender: dirk
Parker 1 en 2
Knap werk. Jaren 50/60 gangster. Totaal ongeloofwaardig maar schitterende pulp. En het ziet er gewoon cool en knap uit.
39 - Datum: 2015-11-05 20:01 - Afzender: dirk
A song called city -1
Hoog tijd dat ik deze las. Ik zat al naast Rik Willemen op een stripbeurs.
Bij momenten knappe tekeningen (er zitten af en toe nog wat mindere stukjes in dit eerst deel - dat zal er intussen wel uit zijn). Het verhaal is gewoon goed. Rik slaagt erin de hoofdpersoon een echt persoon van vlees en bloed te maken. En de premisse is interessant. Maar spijtig dat het bij de premisse blijft in dit eerst deel. Uiteindelijk is er nog niet veel gebeurd, als dit deel uit is. Smaakt naar deel 2 (dat ondertussen al verscheen).
40 - Datum: 2015-11-06 22:40 - Afzender: Martin
Ooit eens een album of twee van Alef Thau gelezen en dat is door de jaren heen blijven hangen. In Breda de eerste twee delen van de Intergraal reeks aangeschaft(volgens mij zijn het er 3, dus had ik de reeks in een keer in huis kunnen halen, maar goed). Direct flink wat schade ingehaald. Erg leuke reeks met een leuk bizar verhaal. Hier en daar gaat het verhaal wel wat te snel en het het tekenwerk is zo nu en dan wat minder, maar de stijl staat me enorm aan.

Guardian heeft me ook erg verrast. Deel 2 is inmiddels ook uit. Ook snel eens bewonderen.
A song called city is begonnen als webcomic en heb ik geprobeerd naar StripSter te krijgen, maar ze waren toen net bezig met het uitbrengen van het eerste deel.
41 - Datum: 2016-06-22 16:09 - Afzender: dirk
De platenspeler
Over scenarist Zidrou is veel te doen. Dé franstalige scenarist van het moment. Soms maakt hij het niet waar, maar in deze one shot is het helemaal raak.
42 - Datum: 2016-06-23 08:17 - Afzender: Martin
Aslak - Het Oog van de Wereld en de Middelste Mast. Scenario Hub & Fred Weytens en Tekeningen Emmanuel Michalak.

3 broers krijgen 1 jaar de tijd om nieuwe verhalen te vinden voor hun Vikingkoning, anders vermoord hij hun moeder. Ze gaan op zoektocht naar de legendarische Eerste Verteller. Maar de reis zorgt voor een tweedeling en de oudste broer(Skeggy), sluit zich aan bij de inslechte drakkarkapitein Roald Eenoog. De andere twee broers(Sligand en de jongste broer, Knut) krijgen hulp van Vikingvrouw Brynhild die eigenaar is van de slechtste drakkar van het hele Koninkrijk: Aslak.

Er zijn inmiddels 3 delen uit, waarvan ik nu de eerste twee heb gelezen en het verraste me eerlijk gezegd. Normaal zijn de verhalen of te serieus en te langdradig of te grappig en het slaat kant nog wal. Het tekenwerk is een lust voor het oog en ook het verhaal leest makkelijk en vlot weg.

De humor is ook subliem. Zo ontmoeten ze de woesteling Almarik die in zijn eentje een pack wolven uitroeit met zijn ogen dicht. Waarom? Hij kan niet tegen bloed. Na het gevecht doet hij zijn ogen open en valt flauw na het zien van al dat bloed. Zo zit er nog meer van dit soort humor in en past in het geheel van het verhaal, erg vermakelijk.

Een aanrader als je het mij vraagt.
Minpuntjes zijn dat de serie alleen in hardcover uitgegeven wordt en 16,95 per deel kost. En dat elk deel eindigd met een cliffhanger, waardoor je weer moet wachten tot het volgende album om te weten te komen wat er gaat gebeuren.
43 - Datum: 2016-12-11 10:46 - Afzender: dirk
Claire DeWitt 1: Fred de Heij is niet zo bekend in België. Een erg goeie tekenaar. Wel soms te weinig STRIPtekenaar. Het verhaal op zich is intrigerend, maar leest wel erg vlot weg. Wat meer weerhaakjes hadden gemogen. Dus goed, maar weinig gedenkwaardig.
44 - Datum: 2018-06-02 22:40 - Afzender: michel2018
Gelezen : Suske en Wiske classic, De zwarte madam. Al had ik deze oorspronkelijke heruitgave al, toch ben ik deze herziene opnieuw herletterd en ingekleurde uitgave. Het is 1 van mijn favoriete Suske en Wiske-avonturen, gelukkig nooit hertekend. Reuze geestig en goed gevonden met leuke karakters waaronder enkelen gebaseerd op vlaamse legendes.
45 - Datum: 2018-06-02 22:49 - Afzender: michel2018
Ook gelezen : Deel 2 van Robbedoes special : Het plan van Wiebeling. Deze exclusief vlaamse Robbedoes door Legendre en Chambré heeft de looks van een klassiek Robbedoes-avontuur rond Kwabbesnoot's 'kwaadaardige' neef Wiebeling maar heeft maar een middelmatig scenario. De tekeningen en de leuke grappen redden dit scenario nog enigszins. Toch goed voor een klein uurtje vermaak.
46 - Datum: 2018-06-02 23:03 - Afzender: michel2018
Ook gekocht : De Smurfen integraal deel 1 en De nieuwe avonturen van Clifton 2, just married. De integrale van De Smurfen ziet er heel mooi uit. De (gedeeltelijk opnieuw geletterde) strips kende ik al en het meest van het dossier ook ( want ik heb de biografie Peyo l'enchanteur), toch interessant genoeg om minstens dit eerste deel te kopen. De Clifton ben ik halverwege, heel grappig en ben blij dat Turk (op scenario van Zidrou) terug is als tekenaar van de britse kolonel!
47 - Datum: 2018-06-03 22:42 - Afzender: dirk
Zidrou stapelt de scenario's op van reeksen die heropgestart worden (naast zijn knappe one shots). Ik denk dat hij zich ook waagt aan een nieuwe Leonardo.
Ik las net de eerste 2 Rik Ringers op zijn scenario. Erg vermakelijk, maar net iets teveel 'tongue in cheeck'.
48 - Datum: 2018-06-05 12:08 - Afzender: michel2018
Benieuwd of die Leonardo in het Nederlands verschijnt. Naar ik eens begreep zijn niet alle Leonardo-albums vertaald.
49 - Datum: 2018-06-05 16:52 - Afzender: michel2018
Ik kan het tenminste niet vinden op google. En er zijn al minstens 3 van Turk en Zidrou.
50 - Datum: 2018-06-06 12:57 - Afzender: michel2018
Niet vertaald dus. Verbaast me dat Zidrou ook niet Robin Hoed doet herleven dat vond ik een hele leuke serie van Turk en De Groot.

pagina | 1 | 2 |

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4205&page=2&titel=Forum: Uitgelezen Strips

© 2000-2018
StripSter
2018-12-18