zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-12-07     15:02

1 - Datum: 2011-05-14 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Helaas nemen we weer afscheid van De kluizenaars van de stad door Rutger Couke. Maar Rob Eikenaar is terug met een pikant verhaal: Ik hou van jou. Wat een kleurenpracht!
Ook terug is Mango op StripSter. Jamie de Jonge laat ons vanaf nu iedere week genieten van Let Love Rule, boek 2
Florien Born vervolgt weer haar Fulco Fearfeather, een verhaal dat langzaam ten einde komt zoals te lezen valt in haar blog van maandag 16 mei. Ook MaCo gaat weer verder met haar Nibelungen 2. Om het verhaal tot nu toe weer even te verfrissen beginnen we daar met een korte samenvatting.

Verder zijn er natuurlijk ook weer onze vaste gasten zoals Rob Brandon, Ranzah, Hansha, etc, etc, etc...
Er valt weer veel te genieten deze week.

De Strips Redactie
2 - Datum: 2011-05-14 10:12 - Afzender: Rodney
@ Florien. Geweldige story en fantastisch gebruik van kleur. Probeer alleen de ogen er iets meer uit te laten springen bij verschillende characters. Als dat jou lukt, dan is jouw strip helemaal perfect.
3 - Datum: 2011-05-14 16:02 - Afzender: Steven
@TandA: daar volgt vast een fikse kater op.
@Rob Eikenaar: een heel leuk kortverhaal met een fauvistisch design.
@Jamie: de mimiek van jouw figuren maakt het interessant om lezen, maar pagina 2 en 3 zijn een beetje te mysterieus om eventuele nieuwkomers uit te leggen wat er net gebeurd is. De cover is weer heel mooi al had ik het ovaal iets naar rechts gekanteld om het onevenwicht in de cover rechtsboven te compenseren. Ga voor de inkleuring van de kledingstukken eens kijken bij collega JJ Sandee, je ziet dat de mantel van Shazram met enkele harde schaduwen beter oogt dan met alleen zachte overgangen. Verder is het gebruik van rasters hier origineel, hopelijk is het met opzet en niet veroorzaakt door een moiré-patroon, want ik weet dat Waldo daar ook last mee gehad heeft en het raster verloopt hier wel niet helemaal regelmatig.
@Florien: het is nog steeds een festijn van kleuren en vormen. Zijn er problemen bij het letteren? Ik zie regelmatig een verschil in lettergrootte opduiken. Je kan misschien beter je ballons aanpassen in plaats van de letters, je hebt er de ruimte voor.
@Jeroen: een plezierige aflevering, daar ik ook een aantal verschillende soorten vleesetende planten in huis gehad heb. Wel oppassen op p6 met ij/ei hoor...
@JJ Sandee: door de inkleuring, de gedurfde poses en het maffe verhaal dat ter plekke bedacht lijkt is mijn aandacht nog steeds gevestigd (want zo ben ik ook een tijd tewerk gegaan). Maar je ziet hopelijk dat je meer naar de werkelijkheid zal moeten schetsen om een aantal zaken onder de knie te krijgen, zoals de afmetingen van het hoofd van die vrouw en van haar handen, die niet in alle plaatjes gelijk zijn. Op het derde en het laatste lijkt er ook een verschil in lichaamsgrootte te zijn. Dit alles moet tijdens de potloodfase aangepast worden, begin niet te inkten voor je het gecheckt hebt en gom liever iets teveel weg dan te weinig.
4 - Datum: 2011-05-14 16:54 - Afzender: Steven
@Massagraf: is dit wel de eerste aflevering van "Caiasos"? Of wordt de lezer hier geacht sommige dingen later wel te zullen begrijpen? Nou ja, we zien wel, het ziet er in elk geval grappig uit. De subtiele manier van kleurverloop komt de afwezigheid van textuur hier wel ten goede.
@Rob Brandon: de dame in kwestie ken ik niet, maar ik veronderstel dat het niet moeders mooiste is door je aanpak. Je had echter de hoeken van de opengesperde mond beter naar onderen getrokken, dat maakt de persoon ontevredener. Nu lijken het eerder lachkuiltjes. Aktumannetje is weer in goede vorm, je lijkt er een vast figuur voor gevonden te hebben. Je hebt de gewoonte om accenten te gebruiken om de nadruk te leggen, maar de lezer is dat niet gewend in stripballonnen; het komt vaker voor dat woorden vet gedrukt worden of "en italique".
@Thijs: je hebt een stegosaurus (die je in "walking with beasts" vermoedelijk niet zal tegenkomen) met een glyptodon gekruist, maar dat kan de pret niet drukken in deze gestoorde schoolreis. Zien we hier en daar schetslijnen doorschemeren? De laatste gag is de beste.
@Wouter: de tegeltjes zijn wat willekeurig uitgelijnd maar dit is toch een aardig idee voor een serie gags.
@Jos: doe je inktlaag in een andere layer dan je rasters, want nu gebeuren er ongewenste interacties. Wel een goeie mop.
5 - Datum: 2011-05-15 09:59 - Afzender: Nick
Hansha, Ranzah en Drik blijven mijn favoriet. Eenvoudig weergegeven en erg grappig. Florien, Maco en Kopercomics vind ik heel mooi weergegeven. Erg professioneel, zelf geef ik de voorkeur aan eenvoud. Komt vast door mijn ongeduld.

Ga zo voort,

Boterzwaai
6 - Datum: 2011-05-15 11:58 - Afzender: dirk
Mijn oordeel

@ Rob Eikenaar: Mooie afwisselingvan wat we van je gewoon zijn, die inkleuring. Soms een beetje buiten de lijntjes, maar dat stoort niet echt; past ook bij je stijl. Hier valt me wel het haar van ja personages op. Is het door de inkleuring, maar het komt nogal onnatuurlijk over. Vooals de brede lokken van de minnares, met dan nog eens dwarsarceringen erover.
Het verhaal zelf is weer heerlijk cynisch.

@ Massagraf: ik kan al niet meer volgen.

@ Florien: een avontuurlijke pagina-indeling. Soms heb ik er moeite mee, en moet ik zoeken naar het juiste tekstballonnetje om te lezen. Misschien kan je overwegen om af en toe wat grotere platen te gebruiken. Dan heb je ook de mogelijkheid om je personages van wat verder af te tonen. Zo geef je de lezer ook een beter overzicht van de actie.
Volgens mij maak je het jezef ook niet gemakkelijk met al die draakachtige personages. Nu moet je bijna al de expressie leggen in de gezichten, waar je met meer mensachtige personages zou beschikken over handen en het hele lichaam om expressie te tonen.
Maar tekentechnisch gaat het je wel af.

@ Rutger Coucke: Prachtig hoe je van een eigenlijk banale anekdote toch een boeiend verhaal weet te maken. Je hebt drie weken lang mijn aandacht weten vast te houden.
7 - Datum: 2011-05-15 12:08 - Afzender: dirk
@ Ranzah: weer 2 sterke strips. Is de eerste een vingerwijzing naar sommige onverbeterlijk taalverbeteraars op dit forum?

@ JJ Sandee: Ik ben weer meer onder de indruk van je manier van vertellen dan van de tekeningen. Misschien een banale tovertruc die in wel al andere verhalen is opgevoerd, maar je timing is er goed. Bijvoorbeeld die ellips tussen het voorlaatste en het laatste plaatje. Respect.

@ Poetzarelli en Adriaenssens: van dit scenario ben ik minder onder de indruk. Zonder woorden is uiteraard niet eenvoudig.
Het laatste plaatje is wel erg knap getekend.
8 - Datum: 2011-05-15 17:44 - Afzender: Rob Brandon
@Steven: Ik heb er niet aan gedacht dat sommige Nederlandse gebeurtenissen niet in België in het nieuws komen. Gretta Duisenberg is actief strijdster voor de Palestijnse zaak en fel anti Israël. Ze komt vaak negatief in het nieuws in Nederland, zoals nog geen twee weken geleden, toen ze in een restaurant de dodenherdenking verstoorde door te roepen dat de stilte te lang duurde(2 minuten) en zich van haar stoel liet vallen. Daarop werd ze het restaurant uit gezet, vandaar mijn cartoon. Bij AKTU mannetje bedoel je denk ik dat ik in plaats van Franse accent tekens beter vet gedrukte tekst kan gebruiken, valt te overwegen. Verder:
@Rob Eikenaar: Mooie kleuren, deze ingekleurde strip, meestal zijn je strips in zwart-grijs-wit, maar je hebt heel mooi kleurgebruik.
@Florien Born: Leuk getekende strip, mooie draken en cerfantropen (hertmensen)
@Koper Comics: In kleur vind ik je strips toch het mooist.
@Juul: Die van die letters vond ik heel goed en leuk.
Ook heel leuk; de terugkeer van Maco en Jamie de Jonge.
9 - Datum: 2011-05-18 10:01 - Afzender: 3drender
Dit is een test om te kijken of dat het werk van de redactie aan het verbeteren van de website het voor dit tekst vlak goed doet. En zo te zien is dat webmaster Henk weer gelukt, perfecto Hen wat mij betreft houden zo!
10 - Datum: 2011-05-18 11:33 - Afzender: Florien
@Rob: Cerfantropen? Wist niet eens dat ze zo heten. Geinigheid, ik ga die naam denk ik toepassen.
11 - Datum: 2011-05-19 10:52 - Afzender: Rob Brandon
@Florien: Heb ik je op een idee gebracht voor een andere benaming? leuk.
Cerf is Frans/Latijn voor hert en antropos is Grieks vvor mens, vandaar de gegeven naam.
Overigens loopt het deze week niet over van de reacties.
12 - Datum: 2012-01-20 21:33 - Afzender: dirk
Ik ben de roman 'Homer en Langley' van E.L. Doctorow aan het lezen. En na enkele bladzijden wist ik het al. Dit verhaal heb ik al in strip gelezen, op StripSter. De kluizenaars van de stad van Rutger Coucke.
Ik dacht, die Rutger Coucke heeft deze roman als uitgangspunt gebruikt voor zijn strip.
Maar neen, nu ik de strip heb herlezen blijkt dat niet het geval. De personages waarop strip en roman zijn gebaseerd zijn dezelfde, maar de feiten stemmen (helemaal) niet (helemaal) overeen.
Waarop is het verhaal van Rutger Coucke dan wel gebaseerd? En wie heeft de feiten correct weergegeven: Coucke of Doctorow?

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=3950&page=1&titel=Forum: Het Oordeel, 14 mei 2011

© 2000-2019
StripSter
2019-12-07